• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
mistrz Pasji Chociwelskiej (rzeźbiarz)

Pasja Chociwelska - figura Chrystusa Ukrzyżowanego

  • sztuka sakralna, rzeźba
Pasja Chociwelska - figura Chrystusa Ukrzyżowanego
734
86
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grupa ukrzyżowania
  • Pasja
  • Chociwel
  • belka tęczowa
  • snycerstwo

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/66
  • Autor/Wytwórcamistrz Pasji Chociwelskiej (rzeźbiarz)
  • NazwaPasja Chociwelska - figura Chrystusa Ukrzyżowanego
  • Miejsce powstaniaPomorze Zachodnie, region historyczny (Europa)
  • Czas powstaniaokoło 1500
  • Technikarzeźbienie
  • Materiałmateriał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno > drewno lipowe
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 203 cm (wysokość)
      • 175 cm (szerokość)
  • Kolekcjasztuka średniowieczna
  • Miejsce zebrania w terenieChociwel, kosciół
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Ponadnaturalnych rozmiarów figura Chrystusa Ukrzyżowanego. Ciało Chrystusa okryte krótkim perizonium oddane naturalistycznie. Uwagę zwraca dobrze zbudowana klatka piersiowa i wyraźnie zaznaczona muskulatura. Ręce uniesione szeroko, dłonie o przykurczonych palcach zwrócone wierzchem. Głowa pochylona nad prawe ramię nosi szeroką koronę cierniową, z otworami po kolcach. Silna sylwetka kontrastuje z wymizerowaną w grymasie bólu twarzą o zapadniętych policzkach, widoczną spod falujących długich włosów. Chrystus ukazany jest jako żywy. Jego zmęczone duże oczy patrzą poniżej. Prawy bok nosi ślady przebicia. W dłoniach i w skrzyżowanych stopach otwory na gwoździe. Korpus figury wykonany w jednym kawałku drewna. Ręce mocowane na trzpień w otwory w barkach. Liczne uzupełnienia drewna m.in. na wysokości klatki piersiowej, w partii ramion, twarzy; ubytki palców stóp.

Figura Chrystusa Ukrzyżowanego stanowi centralną część grupy Ukrzyżowania, nazywanej ze względu na pochodzenie Pasją Chociwelską. Grupy Ukrzyżowania nawiązują do kulminacyjnego momentu męki Chrystusa i są jednym z najpopularniejszych przedstawień w sztuce średniowiecza. Początkowo złożone były z figur Jana i Marii ustawionych po bokach krucyfiksu. Rozbudowane o kolejne postaci wymieniane w ewangeliach są typowe zwłaszcza dla religijności późnego średniowiecza. Wielofiguralne grupy postaci naturalnych lub ponadnaturalnych rozmiarów przybliżały wydarzenia z góry Golgoty. Pozwalały przeżywać i doświadczać Mękę Pańską na sposób niemal rzeczywisty. Wzmagały tym samym doznania współcierpienia podczas osobistej refleksji, a także w czasie misterium paschalnego celebrowanego w liturgii eucharystycznej.

Pasja Chociwelska była złożona z pięcioosobowej grupy figur. Do dziś przetrwała w postaci figury Ukrzyżowanego Jezusa i „Złego” łotra. Stanowi czołowe dzieło warsztatu zachodniopomorskiego o proweniencji południowoniemieckiej, nazywanego warsztatem Mistrza Pasji Chociwelskiej. Licznie zachowane dzieła tego warsztatu reprezentują jeden z głównych nurtów sztuki schyłkowego okresu epoki średniowiecza na terenie Pomorza Zachodniego. Naturalizm postaci, precyzyjność i poprawność oddawania szczegółów anatomicznych to wpływ rozwijającej się już sztuki nowożytnej. Budowanie emocji i dynamiki przedstawień poprzez gesty i mimikę wyrazistych twarzy to inne cechy charakterystyczne tych zabytków.

Kinga Krasnodębska

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin