• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Autor nieznany - gisernia w Magdeburgu

Pasyjka - brązowy krucyfiks romański

  • rzeźba, sztuka sakralna, sprzęt liturgiczny
Pasyjka - brązowy krucyfiks romański
850
112
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • gisernia w Magdeburgu
  • klasztory > klasztor augustianek w Pyrzycach
  • chrystianizacja > chrystianizacja Pomorza
  • krzyże > krzyże liturgiczne > krzyże procesyjne
  • krzyże > krzyże liturgiczne
  • brązowy krucyfiks romański

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/228
  • Autor/WytwórcaAutor nieznany - gisernia w Magdeburgu
  • NazwaPasyjka - brązowy krucyfiks romański
  • Miejsce powstaniaMagdeburg (Europa; Niemcy; Saksonia-Anhalt)
  • Czas powstaniaokoło 1150 - 1175
  • Technikaodlew, grawerowanie
  • Materiałbrąz
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 12 cm (wysokość)
      • 7 cm (szerokość)
  • Kolekcjasztuka średniowieczna
  • Miejsce zebrania w tereniePyrzyce, teren starego miasta
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Niewielkich rozmiarów figurka Ukrzyżowanego Chrystusa w typie żywego. Sylwetka oddana dość schematycznie. Formę budują: wypukły walcowaty korpus z chustą biodrową perizonium, duża głowa o wydatnym nosie, łukowato ułożone po bokach ręce i równoległe golenie nóg stojących na suppedaneum. Linie grawerowane na gładkiej powierzchni zaznaczają szczegóły wizerunku: migdałowaty zarys piersi, łuki żeber, wypukłe oczy, palce dłoni, fryzurę długich prostych włosów i charakterystyczny wianuszek krótkiego zarostu brody. Tworzą także „jodełkowy” modelunek perizonium. Otwory w dłoni i w oczku pod stopami. Rewers na wysokości korpusu i perizonium wgłębiony; nosi ślady po odlewie. Brak prawej ręki Chrystusa.

Przedstawienie Ukrzyżowanego jako Chrystusa żywego, z otwartymi oczami, bez widocznych oznak męki i cierpienia, często z koroną królewską na głowie, jest charakterystyczne dla sztuki romańskiej. Wizerunek podkreśla aspekt zwycięstwa nad śmiercią i grzechem, a także triumfu kościoła chrześcijańskiego. W sztuce gotyckiej ten typ przedstawienia został zastąpiony wizerunkiem zmarłego lub umierającego na krzyżu Jezusa z koroną cierniową na głowie.

Figurka Chrystusa nazywana Pasyjką pierwotnie umocowana była do krzyża, o czym świadczą otwory w dłoni i w oczku pod stopami. Reprezentuje popularny w okresie romańskim typ niewielkiego krucyfiksu, wykształcony pod koniec XI wieku wraz z rozwojem praktyk liturgicznych kościoła chrześcijańskiego. Ze względu na naczelne znaczenie krzyża wśród symboli chrześcijańskich, tego typu krucyfiksy stanowiły podstawowe wyposażenie kościołów stawiane na ołtarzach. Używano ich do czynienia gestów we wszystkich obrzędach liturgicznych. Romańskie krucyfiksy ołtarzowe osadzane na drzewcu funkcjonowały również jako krzyże noszone podczas procesji. Wiele z nich pełniło także rolę relikwiarzy.

Kinga Krasnodębska

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin