• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
warsztat gotlandzki (rzeźbiarz)

Maria z Dzieciątkiem

  • sztuka sakralna, rzeźba
 Maria z Dzieciątkiem
723
149
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • snycerstwo
  • kulty > kult maryjny
  • sztuka dewocyjna
  • sztuka wczesnogotycka

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/178
  • Autor/Wytwórcawarsztat gotlandzki (rzeźbiarz)
  • Nazwa Maria z Dzieciątkiem
  • Miejsce powstaniaGotlandia
  • Czas powstaniaokoło 1325 - 1350
  • Technikamalowanie, drążenie, rzeźbienie
  • Materiałpozostałości polichromii; drewno dębowe
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 62 cm (wysokość)
      • 25 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • numer inwentarzowy:
    • czerwoną farbą: P.S. 602
    • ; Provinzialmuseum Pommerscher Altertümer Stettin
  • Kolekcjasztuka średniowieczna
  • Miejsce zebrania w terenieBienice, kościół
  • Sposób nabyciaodzyskanie
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rzeźba przedstawia tronującą Marię z Dzieciątkiem stojącym na jej lewym kolanie. Maria siedzi na wąskiej ławie o lekko pochylonym do przodu siedzisku. Sylwetka zakomponowana na kształt miękko wydłużonego „S”, z subtelnie pochyloną dość dużą głową noszącą maforium i koronę. Twarz o łagodnym wizerunku. Maria ubrana jest w tunikę i długi płaszcz ciasno obejmujący prawą rękę podającą synowi jabłko. Lewą dłonią obejmuje chłopca stojącego na jej kolanie. Chłopiec o wyprostowanej sylwetce ubrany jest w długą tunikę i zwrócony jest w stronę widza. Prawą wyciągniętą ręką dotyka podawanego mu przez Marię jabłka. Modelunek szat w górnej partii rzeźby mało zróżnicowany. Od wysokości kolan Marii szaty opadają długimi prostymi fałdami, a po bokach figury układają się zygzakowato. Uwagę zwraca trójkątna fałda poniżej kolan Marii, wydobyta przez głębokie drążenie na kształt litery „M”.

Rzeźba z tyłu drążona.

Madonna z Bienic urzeka swym subtelnym, młodzieńczym wizerunkiem. Maria siedząca na tronie, z koroną na głowie, została ukazana jako Królowa Niebios. Hieratyczny, pełen powagi i surowy wyraz tronujących Madonn, typowy dla przedstawień epoki romańskiej, ustępuje tu wizerunkowi troskliwej Matki ukształtowanemu w okresie gotyku. Pochylenie głowy i troskliwy gest, którym obejmuje Syna to obraz pełnej pokory i skromności Matki Zbawiciela, wzór macierzyństwa. Smutek rysujący się na Jej zamyślonej twarzy i gest podawania jabłka wyeksponowany w centrum kompozycji świadczą, że świadoma jest przyszłej odkupicielskiej śmierci swego Syna. Odważna, wyprostowana postawa młodzieńczego Jezusa i gest przyjmowania owocu od Matki ukazują gotowość i zgodę na dzieło zbawienia. Jabłko, które jest starotestamentowym owocem grzechu, symbolizuje tu odkupienie grzechu pierworodnego przez męczeńską śmierć Jezusa na krzyżu. W tym kontekście Maria staje się nową Ewą współuczestniczącą jako Matka Boża w historii zbawienia.

Rzeźba stanowi niezwykle popularne w sztuce średniowiecza przedstawienie Tronującej Marii z Dzieciątkiem stojącym lub siedzącym na jej kolanie. Figury tego typu wyposażały wnętrza kościelne i funkcjonowały jako figury kultowe. Rzeźba reprezentuje gotlandzką stylistykę wczesnogotycką, wywodzącą się z kolońskiego stylu dworskiego z ok. 1330 roku.

Kinga Krasnodębska

magazyn