• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
nieznany warsztat pod wpływem sztuki Nadrenii (rzeźbiarz)

Biskup Otto z Bambergu

  • rzeźba monumentalna
Biskup Otto z Bambergu
368
82
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Księstwo Pomorskie
  • zamki > Zamek Książąt Pomorskich
  • chrystianizacja > chrystianizacja Pomorza

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/137
  • Autor/Wytwórcanieznany warsztat pod wpływem sztuki Nadrenii (rzeźbiarz)
  • NazwaBiskup Otto z Bambergu
  • Miejsce powstaniaNiemcy (Europa)
  • Czas powstaniaokoło 1360 - 1370
  • Technikakucie, rzeźbienie
  • Materiałpiaskowiec
  • Wymiary
    • cały obiekt:
    • 225 cm (wysokość)
    • 44 cm (szerokość)
    • 500 kg (masa)
  • Kolekcjasztuka średniowieczna
  • Miejsce zebrania w terenieSzczecin, Zamek Książąt Pomorskich
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rzeźba wykonana jest w jednym bloku piaskowca. Przedstawia pełnoplastycznie opracowaną postać w stroju biskupa stojącego na płaskorzeźbionej przyściennej konsoli. Biskup na głowie nosi niską mitrę. Narzucony na ramiona płaszcz spięty jest czterolistną zapinką dekorowaną przedstawieniem gryfa. W zgiętych w łokciu rękach trzyma: w prawej panniselus, w lewej księgę lub fragment budowli (kształt o nieczytelnej formie). Powierzchnia szat w górnej partii rzeźby gładka, poniżej rąk, modelowana światłocieniowo równoległymi rurkowatymi fałdami. Przednia część konsoli zdobiona przedstawieniem siedzącej pary, której towarzyszą – ukazane na ściankach bocznych - postaci niewiasty i mężczyzny. Poniżej pary herb z motywem gryfa, na bokach konsoli liście winnej latorośli. Od dołu konsola zawiera przedstawienie głowy Lewiatana o otwartej paszczy. Stan dobry. Liczne obtłuczenia kamienia zwłaszcza w partii twarzy biskupa.

Pochodzący ze Szwabii Otton, w młodości kapelan na dworze polskiego władcy Władysława Hermana, później kanclerz cesarza niemieckiego Henryka IV, założyciel wielu niemieckich ośrodków klasztornych, mianowany biskupem Bambergu, zasłynął przede wszystkim jako „Apostoł Pomorza”. Zaproszony przez Bolesława Krzywoustego dwukrotnie wyruszał z misją chrystianizacyjną na Pomorze Zachodnie w latach 1124 i 1128. Przy współpracy tutejszych książąt ochrzcił wielu mieszkańców Pomorza oraz założył i wyposażył liczne kościoły. Tym samym zakończył długotrwały i burzliwy proces chrystianizacji Pomorza Zachodniego, ostatniego niechrześcijańskiego obszaru na mapie ówczesnej Europy. Św. Otton jest patronem archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej, berlińskiej i bamberskiej oraz Pomorza i Pyrzyc.

Powstanie rzeźby jest wiązane z fundacją księcia pomorskiego Barnima III i średniowieczną zabudową wzgórza zamkowego w Szczecinie. Motyw gryfa na zapince kapy biskupa i na herbie na konsoli potwierdza książęcy charakter fundacji. Pierwotnie rzeźba stanowiła prawdopodobnie dekorację kościoła św. Ottona wybudowanego w 1346 roku a zburzonego w XVI wieku w wyniku rozbudowy rezydencji książęcej. Do 1934 roku była wmurowana w tak zwaną wieżę dzwonów, od strony dziedzińca menniczego. Wówczas zastąpiono ją kopią, a oryginał umieszczono na ekspozycji Pomorskiego Muzeum w Szczecinie.

Symbolika rzeźby jest związana z upamiętnieniem dzieła chrystianizacji Pomorza. Ukazana na konsoli powyżej herbu z gryfem siedząca para to prawdopodobnie Warcisław I i jego żona Anastazja, którzy jako pierwsi przyjęli chrzest z rąk biskupa Ottona w czasie jego misji i zasłużyli się w organizacji Kościoła na schrystianizowanym Pomorzu.

Kinga Krasnodębska

magazyn