• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Max Peickert Stettin, Am Königstor 9

Cylinder

  • akcesoria
Cylinder
393
85
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • akcesoria stroju męskiego
  • akcesoria
  • rzemieślnictwo szczecińskie
  • zakład
  • moda
  • Max Peickert Stettin

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/996/a
  • Autor/WytwórcaMax Peickert Stettin, Am Königstor 9
  • NazwaCylinder
  • Miejsce powstaniaSzczecin (Europa; Polska; województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania1895 - 1920
  • Technikawyrób manufakturowy
  • Materiałskóra; welur jedwabny
  • Wymiary
    • przykrywa:
    • 18.5 cm (wysokość)
    • 30 cm (średnica)
    • podstawa:
    • (wysokość)
    • 26 cm (średnica)
    • cały obiekt:
    • (wysokość)
    • (średnica)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • w górnej części otoku napis: STETTIN / am Königsthor 9. / vis a vis dem Concerthause:
    • STETTIN / am Königsthor 9. / vis a vis dem Concerthause
    • ; Max Peickert Stettin, Am Königstor 9
    • 2. Napis:
    • w górnej części otoku: HUT MANUFACTUR,:
    • HUT MANUFACTUR
    • ; Max Peickert Stettin, Am Königstor 9
    • 3. Napis:
    • na spodzie, w centrum napis: MAX PEICKERT:
    • MAX PEICKERT
    • ; Max Peickert Stettin, Am Königstor 9
  • Sposób nabyciadar
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Czarny cylinder z welurowej tkaniny z czarnym otokiem ponad rondem wykończonym pasmanterią. Wewnątrz skórkowy otok. Emaliowana literka "H" z monogramu właściciela (brak drugiej litery po której zachowały sie ślady mocowania). Na spodzie haftowana metka wytwórcy w formie słońca z koroną.

Cylinder został wyprodukowany przez założoną w 1895 roku szczecińską wytwórnię kapeluszy Maxa Peickerta, której siedziba znajdowała się przy ówczesnej Königs Thor 9 (obecnie Plac Hołdu Pruskiego), naprzeciwko Domu Koncertowego. Kapelusze początkowo służyły do ochrony głowy przed czynnikami atmosferycznymi, a także pełniły funkcję ozdobną, z czasem jednak stały się istotnym elementem stroju, uosobieniem elegancji i pozycji społecznej użytkownika. W przeciągu wielu stuleci zmieniały się zarówno sposoby noszenia jak również formy kapeluszy. Jednym z najbardziej formalnych rodzajów nakryć głowy są cylindry. Wysokie, sztywne, z główką w kształcie walca oraz małym rondem, najczęściej wykonane z atłasu, znane były już pod koniec XVIII stulecia. Największą popularnością cieszyły się one jednak w połowie XIX wieku, i to zarówno wśród mężczyzn jak i kobiet. Spadek popularności cylindrów, jako codziennych nakryć głowy rozpoczął się na początku XX stulecia, wraz z upowszechnieniem meloników oraz innych fasonów o dużo mniejszym stopniu formalności. Obecnie noszone są jedynie przy okazji na specjalne uroczystości i do wyjątkowo wytwornych strojów.

Anna Lew-Machniak

magazyn