• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Bohrisch Brauerei AG

Butelka

  • naczynie
Butelka
821
157
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • przemysł
  • przemysł > przemysł szczeciński
  • zakład
  • piwo
  • browarnictwo
  • Bohrisch Brauerei AG

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/733/1
  • Autor/WytwórcaBohrisch Brauerei AG
  • NazwaButelka
  • Miejsce powstaniaNiemcy (Europa)
  • Czas powstania1940 - 1945
  • Technikawyrób fabryczny
  • Materiałszkło ciemnozielone
  • Wymiary
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • Na dnie w dwóch wierszach wypukły napis : 0,33 l Db:
    • 0,33 l Db
    • ; Bohrisch Brauerei AG
    • 2. Napis:
    • 1941:
    • 1941
    • ; Bohrisch Brauerei AG
    • 3. Napis:
    • po przeciwnej stronie od nazwy BOHRISCH, poniżej Unverkäuflichej wzdłuż dna: :
    • Unverkäuflich
    • ; Bohrisch Brauerei AG
  • Sposób nabyciaprzekaz
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Butelka piwówka z grubego szkła butelkowego w ciemnym kolorze oliwkowo-zielonym. Szyjka wyodrębniona trzema wypukłymi pierścieniami liniowymi umieszczonymi w dolnej części szyjki. W górnej partii szyjki, poniżej wylewu zgrubienie z otworami na zamknięcie pałąkowe (brak). Ślady szwów bocznych pionowych. Dno nieco zagłębione. 

Butelka po piwie została znaleziona w piwnicy jednej z kamienic przy ulicy Panieńskiej w Szczecinie, zniszczonej podczas wojny w trakcie bombardowań miasta. W 1996 roku wydobyto ją na światło dzienne w trakcie prac archeologicznych, kierowanych przez Pracownię Archeologiczno- Konserwatorską Pracownia Konserwacji Zabytków w Szczecinie. Obiekt został wytworzony przez „Bohrisch Brauerei A.G.” – jeden z pierwszych i większych zakładów piwowarskich na terenie Szczecina powstały w 1848 roku przy Pommerensdorferstrasse 16 (obecnie ulica Chmielewskiego). Przedsiębiorstwo przez wiele lat było liderem na lokalnym rynku browarniczym. Spowolnienie rozwoju przyniósł dopiero wybuch pierwszej wojny światowej. Spadła wówczas nie tylko ilość, ale także jakość wytwarzanego trunku. Browarowi udało się przetrwać kryzys lat powojennych. Połączenie z koncernem „Ferdinand Rückforth Nachfolger A.G.” w 1920 roku pozwoliło na rozbudowę zakładu i na szerszą promocję marki „Bohrisch”, w ramach której na szyjkach produkowanych butelek zaczęto umieszczać trzy wypukłe pierścienie, aby można było je wyczuć pod palcami. Zabieg ten był zgodny z wnioskiem Wojennego Stowarzyszenia Inwalidów Wzroku i miał być szczególnie pomocny dla ociemniałych weteranów wojennych. Te butelki szybko stały się wizytówką przedsiębiorstwa, które działało nieprzerwanie do stycznia 1945 roku.

Anna Lew-Machniak

magazyn