• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Feldweg F. wg Ludwiga Manzela

Ludwig Manzel. Monumentalna fontanna dla Szczecina

  • grafika
Ludwig Manzel. Monumentalna fontanna dla Szczecina
806
151
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • drzeworyt
  • ikonografia
  • Sedina (Manzelbrunnen)
  • widoki miast
  • widoki Szczecina
  • pomniki
  • Ludwik Manzel (1858-1936)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/999
  • Autor/WytwórcaFeldweg F. wg Ludwiga Manzela
  • TytułLudwig Manzel. Monumentalna fontanna dla Szczecina | Ludwig Manzel. Monumental-Brunnen für Stettin (niemiecki)
  • NazwaGrafika - fontanna Manzela
  • Miejsce powstaniaBerlin (Niemcy)
  • Czas powstania1896 - 1897
  • Technikasztorcowy, drzeworyt
  • Materiałpapier
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • poniżej po lewej XI.2.III.M. (oznaczenie dotyczące tekstu).:
    • XI.2.III.M. 
    • ; nieznany
    • 2. Napis:
    • Podpis pod ilustracją w centrum: Ludwig Manzel. Monumental-Brunnen für Stettin:
    • Ludwig Manzel. Monumental-Brunnen für Stettin
    • ; Feldweg F. wg Ludwiga Manzela
    • 3. Sygnatura:
    • sygn. F. FELDWEG sc. w lewym dolnym narożniku. :
    • F. FELDWEG sc
    • ; Feldweg F. wg Ludwiga Manzela
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Ilustracja przedstawiająca model szczecińskiego pomnika Sediny wg Ludwiga Manzela wykonana przed realizacją fontanny na pl. Tobruckim. Model ukazujący umieszczony na skalistym wzgórzu dziób statku ozdobiony głową smoka. Z boku po lewej stronie leży naga kobieca postać z muszlą w prawej dłoni, lewą ręką trzymająca się za burtę statku. Na prawej burcie siedzi naga postać męska z atrybutami boga handlu Merkurego. Kompozycję wieńczy okazała, stojąca w łodzi monumentalna postać kobiety w prostej długiej sukni, w lewej ręce podtrzymująca żagiel, prawą opierająca na kotwicy ze sznurem. Model umieszczony jest na podstawie z desek. 

23 września 1898 roku, w obecności cesarza niemieckiego Wilhelma II i jego małżonki, władz miejskich z nadburmistrzem Hermannem Hakenem oraz tłumu mieszkańców Szczecina, przy Marktplatz (obecnie plac Tobrucki) nastąpiło odsłonięcie monumentalnego pomnika-fontanny, który stał się symbolem portowego charakteru miasta. Ufundowany przez zamożnych szczecińskich kupców, restauratorów i kamieniczników, powstał w pracowni wybitnego niemieckiego rzeźbiarza, profesora berlińskiej Akademii Sztuk Pięknych, Ludwiga Manzla (1858–1936). Oficjalna nazwa całej kompozycji brzmiała Manzelbrunnen, czyli fontanna Manzla. Centralną postać kobiety nazwano Sediną. Jej imię miało pochodzić od nazwy wzmiankowanego przez Klaudiusza Ptolemeusza germańskiego plemienia Sidinów, którym szesnastowieczny kronikarz Thomas Kantzow przypisywał założenie Szczecina. Projekt fontanny cieszył się ogromną popularnością zanim jeszcze został zrealizowany. Kompozycja odpowiadająca gustowi publiczności preferującej nurt realistyczny, charakterystyczny dla twórczości Manzla, reprodukowana była w książkach, czasopismach, a także w postaci licznych pocztówek oraz grafik, czego przykładem jest efektowny drzeworyt sztorcowy wykonany przez Feldwega na podstawie modelu fontanny, który spopularyzował pomnik zanim jeszcze stanął na przedratuszowym placu.

Anna Lew-Machniak

magazyn