• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Clerget Hubert (1818-1899), Navellier & Marie sc. - z wydawnictwa V. A. Malte-Brun, L'Allemagne illustree, Paris 1885

Widok nabrzeża w Szczecinie

  • drzeworyt (odbitka), grafika
Widok nabrzeża w Szczecinie
843
182
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Otto Spamer
  • Spamer’s Illustiertes Konversations-Lexicon
  • S. Gugenheim
  • L'Allemagne illustree
  • Lastadie
  • Łasztownia
  • łodzie > łodzie żaglowe
  • nabrzeża
  • Odra, rzeka (Polska)
  • grafika (sztuka) > grafika marynistyczna
  • widoki Szczecina
  • ikonografia Szczecina

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/1019
  • Autor/WytwórcaClerget Hubert (1818-1899), Navellier & Marie sc. - z wydawnictwa V. A. Malte-Brun, L'Allemagne illustree, Paris 1885
  • NazwaWidok nabrzeża w Szczecinie
  • Miejsce powstaniaNiemcy (Europa)
  • Czas powstaniapo 1878
  • Technikaakwarela, sztorcowy, drzeworyt
  • Materiałpapier
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • wydrukowane odręczne pismo, kolor pisma biały, kursywą:
    • NAVELLIER & MARIE. SC.
    • ; Clerget Hubert (1818-1899)
    • 2. Sygnatura:
    • sygnatura autora, wydrukowana na czarno z ręcznie wykonanego podpisu:
    • H. Clerget
    • ; Navellier & Marie, Paris
    • 3. Napis:
    • czarny druk:
    • Stettin. - Les Quais.
    • ; Clerget Hubert (1818-1899)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kolorowany widok Szczecina z Łasztowni w stronę kościoła św. Jana, przedstawia pełne statków nabrzeże po obu stronach Odry. Kompozycja zdominowana masztami statków zacumowanych w kilku rzędach wzdłuż wschodniego brzegu rzeki. Wśród nich jednostki z napędem parowym, łodzie i barki. Na kilku masztach częściowo rozwinięte żagle. Liczne niewielkie łodzie z pojedynczymi masztami, ścieśnione są na przeciwległym brzegu, gdzie na szerokim bulwarze ustawiono parasole sprzedawców. Partery wąskich, wielokondygnacyjnych budynków wzdłuż nabrzeża przesłonięte są markizami, ocieniającymi sklepy i kantory na parterze. Na brzegu po stronie Łasztowni, ukazanym w trójkącie lewego dolnego narożnika, wiaty i zabudowa magazynowa, wozy z beczkami i zajęci ludzie. W tle od prawej nawarstwione dachy zabudowy Starego i Nowego Miasta z dominującym nad nimi kościołem św. Jana. Odrę przecinają dwa mosty: pierwszy niski z przepustem, drugi w głębi o łukowych przęsłach konstrukcji żelaznej.

Artyści 2. połowy XIX wieku chętnie uwieczniali nabrzeża Łasztowni, rzecznej wyspy, na której odbywał się wyładunek i załadunek towarów na statki i gdzie znajdowały się spichlerze. Prace te, ukazujące wyidealizowany obraz miasta w rozkwicie, trafiały do publikacji krajoznawczych, cieszących się dużym zainteresowaniem w dobie rozwoju masowej turystyki. Kolorowany akwarelą widok Szczecina z Łasztowni w stronę kościoła św. Jana, przedstawiający nabrzeża pełne różnych typów statków, stworzył między 1879 a 1885 rokiem francuski malarz, akwarelista i litograf Hubert Clerget (1818–1899) z Dijon, uczeń francuskiego malarza Anatole Devosge (1770–1850). Jego kompozycje odznaczały się skrupulatnością, choć w przedstawieniu szczecińskiej Łasztowni błędnie ukazał dwa mosty na Odrze. Drzeworyt Clergeta został wykonany w zakładzie rytowniczym Navellier & L. Marie sc. we Francji i był wykorzystany do publikacji wydanej przez francuskiego geografa i kartografa, sekretarza generalnego francuskiego Towarzystwa Geograficznego, Victora Adolfa Malte-Bruna (1816–1889). L'Allemagne illustree była 5-tomowym ilustrowanym atlasem Niemiec wydanym w Paryżu w latach 1885–1888. Malte-Brun wydał również ilustrowany atlas Francji, w którym zamieszczono ilustracje Clergeta. Czarno-biały drzeworyt z identycznym motywem widoku od strony szczecińskiej Łasztowni w kierunku głównego portu wykonał S. Gugenheim, niemiecki drzeworytnik i ilustrator książek, czynny artystycznie w latach siedemdziesiątych XIX wieku. Jego grafika zdobiła publikację dydaktyczną Spamer’s Illustriertes Konversations-Lexicon, Vergleichendes Nachschlagewerk für das deutsche Volk und „Orbis pictus” für die studierende Jugend, leksykon dla masowego czytelnika, traktowany również jako pomoc szkolna, którą wydał w 1878 roku w Lipsku i Berlinie Otto Spamer.

Małgorzata Peszko

magazyn