• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Pallmann, Kurt (1886-1952)

Nabrzeże w Szczecinie

  • akwaforta (odbitka)
Nabrzeże w Szczecinie
417
75
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • ikonografia Szczecina
  • widoki Szczecina
  • grafika (sztuka) > grafika marynistyczna
  • pejzaże > pejzaże marynistyczne
  • nabrzeża
  • porty > port w Szczecinie
  • mosty > Most Długi (Szczecin)
  • Bulwar Piastowski, ulica (Szczecin)
  • pejzaże > pejzaże miejskie
  • parowce
  • statki > łodzie > łodzie rybackie
  • statki > łodzie > łodzie żaglowe
  • barki

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/991
  • Autor/WytwórcaPallmann, Kurt (1886-1952)
  • TytułNabrzeże w Szczecinie | Stettin Bollwerk
  • Miejsce powstaniaSzczecin (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania1920 - 1935
  • Technikaakwaforta, sucha igła
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 35 cm (wysokość)
      • 35 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • ołówkiem:
    • Pallmann
    • 2. Napis:
    • ołówkiem:
    • Stettin Bollwerk
    • 3. Napis:
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Widok na nabrzeże portu szczecińskiego z mostem Hanzy (Długim) w tle. Na Odrze liczne statki żaglowe i motorowe z okazałą jednostką parową w centrum. Na nabrzeżu marynarze. Nieboskłon zaokrąglony w górnych rogach. Podpisana odręcznie pod ilustracją po lewej: Stettin Bollwerk, po prawej podpis autora: Pallmann. Interesująca kreska świadcząca o dobrym wyczuciu ekspresji.

Port wraz z tętniącymi życiem nabrzeżami i Odrą trwale wpisane w krajobraz Szczecina zawsze były chętnie podejmowanym tematem malarskim. W latach 20. i 30. XX wieku artyści stosowali jedno z kilku popularnych ujęć. Najczęściej były to widoki wzgórza zamkowego i Starego Miasta lub reprezentacyjnych Tarasów Hakena (niem. Hakenterrasse, obecnie Wały Chrobrego) widzianych od strony rzeki. Prace te dokumentowały nie tylko zmiany w wyglądzie portu, ale także jego organizacji, która wymagała dostosowania szczecińskich nabrzeży do przyjmowania zarówno łodzi rybackich i barek o niskich burtach, jak i dużych parowców pasażerskich.

Widok nabrzeża z zabudową Starego Miasta oraz Mostem Długim w tle, obserwowanych od strony lądu, uwiecznił za pomocą akwaforty Kurt Pallmann (1886-1952), berliński artysta, znany jako twórca pejzaży ogrodowych, scen marynistycznych oraz przedstawień zabudowy Berlina. Jego dzieło pochodzące okresu międzywojennego sportretowało szczecińskie nabrzeże pełne ruchu zarówno na wodzie, jak i na samej keji. Dym wydobywający się z kominów parowców, deszczowa aura i mgła przysłaniająca starówkę stworzyły prawdziwie portowy nastrój.

Oprócz akwaforty Pallmann wykorzystał też technikę suchej igły, w której formę drukową tworzy się na wypolerowanej płycie miedzianej, cynowej lub mosiężnej. Artysta zagłębia igłę w powierzchnię matrycy, pozostawiając rowek oraz wystający wiórek metalowy, zatrzymujące farbę. Technika ta znana była już w Europie w XV wieku, jednak jej odrodzenie nastąpiło w 2. połowie XIX stulecia.

Małgorzata Peszko

magazyn