• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Utech, Joachim (1889-1960) (rzeźbiarz)

Głowa rybaka

  • rzeźba
Głowa rybaka
772
167
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • ekspresjonizm (sztuka) > ekspresjonizm niemiecki
  • rzeźba pomorska 1 poł. XX wieku
  • rybak
  • głowy > głowy męskie

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/678
  • Autor/WytwórcaUtech, Joachim (1889-1960) (rzeźbiarz)
  • TytułGłowa rybaka
  • NazwaGłowa
  • Miejsce powstaniaBiałogard (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania1936
  • Technikarzeźbiarska
  • Materiałgranit
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 48 cm (wysokość)
      • 35 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • U
    • ; Utech, Joachim (1889-1960)
  • Sposób nabyciaprzekaz
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Głowa mężczyzny w kapuzie z szarożołtego kamienia. Twarz pociągła okolona niewielkim zarostem, między brwiami fałda, rysy wydatne.

Wpisujące się w nurt niemieckiego ekspresjonizmu, inspirowane zarówno dziełami kultur pozaeuropejskich, jak również tradycją antyczną i średniowieczną dzieła Joachima Utecha należą do najbardziej interesujących zjawisk w plastyce pomorskiej pierwszej połowy XX wieku. Artysta urodzony w przedwojennym Białogardzie (który wraz z rodziną opuścił 1 marca 1945 roku), w latach dwudziestych XX wieku wystawiał z Emilem Noldem, Ernstem Ludwigiem Kirchnerem czy Lyonelem Feiningerem. W 1936 roku, podczas 20. Biennale di Venezia, dzieła Utecha spotkały się z dużym zainteresowaniem, którego wyrazem stał się zakup jednej z prac do zbiorów prywatnych Benita Mussoliniego.

Jego bogaty ikonograficznie i różnorodny stylistycznie dorobek obejmuje około 900 rzeźb. Artysta pracował w drewnie, glinie, terrakocie, gipsie i metalu, preferował jednak kamień – ciosał marmur, diabaz, piaskowiec, wapień, a przede wszystkim dostępny powszechnie na terenie Pomorza Zachodniego granit przyniesiony ze Skandynawii przez lodowiec.

Głowa rybaka należy do grupy pełnych ekspresji swoistych pomorskich tronies. To surowy, uproszczony w formie alegoryczny wizerunek, ukazujący bardziej uniwersalny typ ludzkiego charakteru niźli wyobrażenie konkretnej postaci.

Dariusz Kacprzak

magazyn