• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Utech, Joachim (1889-1960) (rzeźbiarz)

Głowa kobiety - Wichura

  • rzeźba
Głowa kobiety - Wichura
349
93
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • ekspresjonizm (sztuka) > ekspresjonizm niemiecki
  • rzeźba pomorska 1 poł. XX wieku
  • Wichura
  • głowy > głowy kobiece

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/645
  • Autor/WytwórcaUtech, Joachim (1889-1960) (rzeźbiarz)
  • TytułGłowa kobiety - Wichura
  • Nazwa głowa
  • Miejsce powstaniaBiałogard (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania1937
  • Technikarzeźbiarska
  • Materiałgranit
  • Wymiary
    • cały obiekt:
    • 48 cm (wysokość)
    • 33 cm (szerokość)
  • Sposób nabyciaprzekaz
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Z nieregularnego bloku szarożółtego kamienia wyłoniona twarz kobieca o grubych rysach, z czołem przykrytym falistymi włosami.

„Mój ojciec przyniósł ze starej rodzinnej szafy narzędzia do ręcznej pracy w granicie, należące do dziadka, i milcząc przekazał mi je: oskard dwudziobowy, młotek kamieniarski, ciężki pobijak, dłuto do granitu (...). Teraz rzeczywiście trzymałem »broń« w rękach. Aby nie przegrać nadchodzącej ciężkiej walki, musiałem podchodzić do dzieł metodycznie. Poznawałem struktury i warstwy skalne. Uczyłem się, że trzeba być o wiele ostrożniejszym, niż w przypadku piaskowca czy marmuru. Moje tworzenie w granicie stało się moim największym szczęściem” – tak oto Joachim Utech pisał o stosunku do pracy twórczej.

Wpisujące się w nurt niemieckiego ekspresjonizmu dzieła artysty z Białogardu należą do jednych z bardziej interesujących zjawisk w rzeźbie pomorskiej 1. połowy XX wieku. Podejmują zazwyczaj uniwersalne tematy związane z ludzką egzystencją. W formie uproszczonych, surowych zwartych brył głów ludzkich ukazywał uniwersalne, abstrakcyjne pojęcia związane z egzystencją – miłość, radość, ból, smutek i cierpienie. Dynamicznie rozwibrowana faktura grubociosanych bloków marmuru, granitu czy piaskowca oraz światło, malarsko załamujące się na zróżnicowanych powierzchniach, decydują o niepowtarzalnym charakterze dzieł Utecha. To właśnie pełne dynamizmu, bogate rzeźbiarskie opracowanie głowy kobiecej, będącej personifikacją wichury decyduje o sugestywności przedstawienia i jakości artystycznej dzieła.

Dariusz Kacprzak

magazyn