Płaskorzeźba wykonana w jednym kawałku drewna lipowego. W kompozycji pierwszoplanowa postacią jest bezwładne ciało mężczyzny ( Chrystusa) podtrzymywane przez dwóch klęczących mężczyzn ( Apostołów). Na drugim planie trzy postacie kobiece , środkowa ( Matka Boska)podtrzymywana jest przez dwie pozostałe. wszystkie postacie ustawione frontalnie, z wyraźnie zaznaczonymi rysami twarzy i dłońmi. Ubiory zaznaczono schematycznie. Brzegi płaskorzeźby, szczególnie w jej górnej części, wypukłe w stosunku do tematu pracy, tworza jakby ramę zamykajacą kompozycję. Jest ona ujęta statycznie, jednakże pełna ekspresji. Drewno gładzone, nastepnie bejcowane i woskowane. Na odwrocie sygnatura rytowana " T. KOWALSKI 1997"
Tadeusz Kowalski (1939–2011) pochodził z województwa świętokrzyskiego. W 1958 roku osiedlił się w Szczecinie. Zawodowo pracował w branży spożywczej. W 1986 roku przeszedł na rentę i od tego czasu zaczął rzeźbić. W 1994 rozpoczął cykl „Biblia dłutem czytana”, na który w ostateczności złożyło się ponad 130 prac. Czytając Biblię układał w wyobraźni kompozycje, wykonywał szkice na papierze, a następnie zaczynał rzeźbić. Wszystkie prace z cyklu „Biblia dłutem czytana” są płaskorzeźbami wykonanymi z dużym wyczuciem przestrzeni, dającym wrażenie trójwymiarowości.
„Złożenie do Grobu” to jedna z płaskorzeźb cyklu opowiadającego o Męce i Śmierci Chrystusa. Tematowi temu Tadeusz Kowalski poświęcił aż 21 prac. Na tle jego innych prac ma spokojną i wyciszoną narrację. Autor zastosował dużo powierzchni gładkich, sugerujących brak ruchu. Patrząc na tę kompozycję można odnieść wrażenie, że patrzymy na moment, w którym na chwilę wszystko się zatrzymało. Bez ruchu stoją strwożone kobiety, nieruchome są ściągnięte bólem twarze apostołów i bez życia jest bezwładne ciało zdjętego z krzyża Chrystusa. Ta pełna ekspresji, choć statyczna płaskorzeźba Tadeusza Kowalskiego zdradza najważniejsze – wielką pasję tworzenia, której poświęcił siedemnaście lat życia.
Iwona Karwowska