• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tadeusz Kowalski ( 1939 - 2011) (rzeźbiarz)

Płaskorzeźba "Złożenie do grobu"

  • rzeźba
Płaskorzeźba
749
160
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • szczecińscy rzeźbiarze nieprofesjjonalni
  • płaskorzeźba
  • „Biblia dłutem czytana”

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/E/5699
  • Autor/WytwórcaTadeusz Kowalski ( 1939 - 2011) (rzeźbiarz)
  • NazwaPłaskorzeźba "Złożenie do grobu"
  • Miejsce powstaniaSzczecin (Europa; Polska; województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania2. połowa XX wieku
  • Technikarzeźbiarska
  • Materiał materiał organiczny > materiał pochodzenia zwierzęcego > produkt odzwierzęcy > wosk; bejca; drewno lipowe
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 85 cm (wysokość)
      • 53 cm (szerokość)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Etnografii Pomorza
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Płaskorzeźba wykonana w jednym kawałku drewna lipowego. W kompozycji pierwszoplanowa postacią jest bezwładne ciało mężczyzny ( Chrystusa) podtrzymywane przez dwóch klęczących mężczyzn ( Apostołów). Na drugim planie trzy postacie kobiece , środkowa ( Matka Boska)podtrzymywana jest przez dwie pozostałe. wszystkie postacie ustawione frontalnie, z wyraźnie zaznaczonymi rysami twarzy i dłońmi. Ubiory zaznaczono schematycznie. Brzegi płaskorzeźby, szczególnie w jej górnej części, wypukłe w stosunku do tematu pracy, tworza jakby ramę zamykajacą kompozycję. Jest ona ujęta statycznie, jednakże pełna ekspresji. Drewno gładzone, nastepnie bejcowane i woskowane. Na odwrocie sygnatura rytowana " T. KOWALSKI 1997"

Tadeusz Kowalski (1939–2011) pochodził z województwa świętokrzyskiego. W 1958 roku osiedlił się w Szczecinie. Zawodowo pracował w branży spożywczej. W 1986 roku przeszedł na rentę i od tego czasu zaczął rzeźbić. W 1994 rozpoczął cykl „Biblia dłutem czytana”, na który w ostateczności złożyło się ponad 130 prac. Czytając Biblię układał w wyobraźni kompozycje, wykonywał szkice na papierze, a następnie zaczynał rzeźbić. Wszystkie prace z cyklu „Biblia dłutem czytana” są płaskorzeźbami wykonanymi z dużym wyczuciem przestrzeni, dającym wrażenie trójwymiarowości.

„Złożenie do Grobu” to jedna z płaskorzeźb cyklu opowiadającego o Męce i Śmierci Chrystusa. Tematowi temu Tadeusz Kowalski poświęcił aż 21 prac. Na tle jego innych prac ma spokojną i wyciszoną narrację. Autor zastosował dużo powierzchni gładkich, sugerujących brak ruchu. Patrząc na tę kompozycję można odnieść wrażenie, że patrzymy na moment, w którym na chwilę wszystko się zatrzymało. Bez ruchu stoją strwożone kobiety, nieruchome są ściągnięte bólem twarze apostołów i bez życia jest bezwładne ciało zdjętego z krzyża Chrystusa. Ta pełna ekspresji, choć statyczna płaskorzeźba Tadeusza Kowalskiego zdradza najważniejsze – wielką pasję tworzenia, której poświęcił siedemnaście lat życia.

Iwona Karwowska

magazyn