• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Bogusław Iwanowski (rzeźbiarz)

Rzeźba "Pod wiatr"

  • rzeźba
Rzeźba
758
157
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • rzeźba w stylu ludowym
  • zachodniopomorscy rzeźbiarze nieprofesjonalni

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/E/1940
  • Autor/WytwórcaBogusław Iwanowski (rzeźbiarz)
  • NazwaRzeźba "Pod wiatr"
  • Miejsce powstaniaSzczecin (Europa; Polska; województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania2. połowa XX wieku
  • Technikarzeźbiarska
  • Materiałdrewno lipowe
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 80 cm (wysokość)
      • 28 cm (szerokość)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Etnografii Pomorza
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rzeźba wykonana w jednym kawałku drewna lipowego przedstawia postać kobiety na owalnej podstawie. Rzeźba pełna, wolnostojąca, o powierzchni mocno fakturowanej Mocne, idące w rożnych kierunkach żłobkowanie to jedyny, charakterystyczny dla autora, zastosowany środek artystyczny. Brak polichromii i woskowania. Sylweta kobiety lekko pochylona do przodu. Twarz schematyczna, prawa ręka na piersiach podtrzymuje kurtkę, spódnica długa. Odstające do tyłu rogi chusty i uniesione poły kurtki i spódnica wskazują, że kobieta idzie pod silny, wiejący w twarz wiatr.

Bogusław Iwanowski (ur. 1934) pochodzi z okolic Augustowa, po 1945 roku znajdującym się w granicach ZSRR. Po kilkuletnim pobycie w obozie pracy w Kujbyszewie od 1965 roku mieszkał w Szczecinie. Pracował w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji, w którym był jednym z założycieli NZZ „ Solidarność” (1980). Rzeźbi od lat sześćdziesiątych. W latach dziewięćdziesiątych przeniósł się do Tyrawy Wołoskiej w woj. podkarpackim. W Bieszczadach porzucił tematykę „szczecińską” – książąt pomorskich, wojów, rybaków przy pracy, na rzecz królów polskich, marszałka Piłsudzkiego, papieża Jana Pawła II.

Rzeźba „Pod wiatr” to typowa dla niego praca, charakteryzująca się fakturowaniem całej powierzchni drewna w ten sposób, że liczba, głębokość, oraz kierunek rytów jest podstawowym, a często jedynym środkiem artystycznym. W rzeźbie „Pod wiatr” widzimy przedstawienie realistyczne: kobietę zmagającą się z silnym wiatrem wiejącym prosto w twarz. Możemy jednakże spojrzeć na nią metaforycznie i dostrzec w niej jedną z Parek, tę, która przędzie los trudny i naznaczony przeciwnościami.

Iwona Karwowska

magazyn