Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego papieru weneckiego o formacie kwadratu. Szkic głowy chłopca o delikatnych rysach z bujnymi blond lokami zwróconej w prawo, wykonany delikatnymi, płynnymi kreskami. Chłopiec ma twarz trójkatną, delikatnie cieniowaną o gładkim wypukłym czole, lekko wystających kościach policzkowych, cienkich brwiach, zwężonych oczach, nieco zadartym nosie i wydatnych ustach. Włosy ułożone "na pazia" zaczesane są nad czołem w lewo, zakrywają uszy, sięgając do kryzy otaczającej szyję i wystającej spod wysokiego kołnierza wamsa. W gęstych puklach oraz za szyją postaci zwiększony miejscami nacisk kredki przyciemnił cieniowanie. Szkic jest rysunkiem przygotowawczym do głowy pazia niosącego poduszkę w scenie Spotkanie Antoniusza i Kleopatry namalowanej w salonie Palazzo Labia w Wenecji.
Rysunek Giambattisty Tiepola przedstawia głowę chłopięcą o delikatnych rysach, okoloną burzą jasnych loków sięgających krezy – pofałdowanego kołnierza z cienkiej białej tkaniny, noszonego zgodnie z modą hiszpańską w XVI wieku. Jest to szkic głowy pazia niosącego poduszkę z koroną królewską w scenie Spotkania Antoniusza i Kleopatry. Paź ukazany został po prawej stronie fresku, malowidła ściennego z 1645 roku zdobiącego salon Palazzo Labia w Wenecji. Kleopatra, ostatnia królowa hellenistycznego Egiptu (51–30 p.n.e.) poznała Marka Antoniusza – wodza i polityka rzymskiego, jednego z trzech współwładców starożytnego Rzymu, tak zwanego triumwira, podczas jego podróży po wschodnich prowincjach państwa. Została jego kochanką, a po finansowanych przez nią nieudanych kampaniach wojennych i posunięciach politycznych Antoniusza oboje popełnili samobójstwo.
Rysunek wykonany został czarną i białą kredką na niebieskim papierze produkowanym w Wenecji. Należy do zespołu 36 prac rodziny Tiepolo, największego polskiego zbioru rysunków tej wybitnej i sławnej osiemnastowiecznej weneckiej rodziny artystycznej.
Ewa Gwiazdowska