• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Steinbüchler, Rudolf (1901-1985) (grafik)

Autoportret (Rudolf Steinbüchler)

  • grafika
Autoportret (Rudolf Steinbüchler)
1962
405
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grafika (sztuka) > grafika niemiecka
  • modernizm (sztuka)
  • klassische Moderne (sztuka)
  • awangarda (sztuka)
  • kubizm (sztuka)
  • autoportrety
  • Becker, Rohland (?-19..) - dedykacja dla

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/3772
  • Autor/WytwórcaSteinbüchler, Rudolf (1901-1985) (grafik)
  • TytułAutoportret (Rudolf Steinbüchler) | Selbstbildnis (Rudolf Steinbüchler) (niemiecki)
  • NazwaAutoportret
  • Miejsce powstaniaLinz (Europa; Austria; Górna Austria)
  • Czas powstania1921
  • Technikalitografia
  • Materiałpapier > papier gładki
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 475 mm (wysokość)
      • 374 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • sygnatura i data:
    •  
    • ; Steinbüchler, Rudolf (1901-1985)
    • 2. Sygnatura:
    • dedykacja:
    • Steinbüchler | 1921
    • ; Steinbüchler, Rudolf (1901-1985)
    • 3. Napis:
    • ołówkiem technika:
    • Dem Herrn Rohland Becker | gewidmet.
    • ; Steinbüchler, Rudolf (1901-1985)
    • 4. Napis:
    • ołówkiem:
    • Orig. Lith.
    • ; Steinbüchler, Rudolf (1901-1985)
    • 5. Napis:
    • numer odbitki:
    •  Steinbüchler
    • ; Steinbüchler, Rudolf (1901-1985)
    • 6. Sygnatura:
    • pieczęć okrągła sepiowa z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu:
    • 4/10
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 7. Napis:
    • ołówkiem data i dawny numer inwentarza:
    • Museum Stettin
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 8. Pieczęć:
    • 1927 / 277
    • 9. Napis:
  • Kolekcjagrafika niemieckojęzyczna klasycznego modernizmu
  • Miejsce zebrania w tereniezachodniopomorskie (Polska);Niemcy
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Artysta sportretował siebie na wprost w zbliżeniu, tak, że górna część głowy pozostała poza ramą kompozycji podobnie jak końce palców opuszczonych w dół dłoni.

Artysta przedstawił siebie siedzącego za stołem, przed kartką papieru i spoglądającego na nas spod oka. Kompozycja należy do prac, które w pewnym stopniu odzwierciedlają kubistyczne budowanie formy plastycznej. Postać ukazana jest w tak dużym zbliżeniu, że głowa „nie mieści się” w pełni w obrębie przedstawienia. Jest skrzywiona i zdeformowana, co podkreśla jej ekspresję. Ubiór artysty jest cieniowany w sposób sugerujący, że składa się z prostych brył geometrycznych. W spojrzeniu pełnym niepewności i dystansu artysta zdaje się wyrażać negatywne emocje i pesymistyczny stosunek do życia, które pozostały mu z czasu przeżyć wojennych.

Kompozycja wykonana w 1921 roku techniką litografii kredkowej, odbita została na gładkim papierze. Na kartce trzymanej przez portretowanego umieszczona jest dedykacja dla Rohlanda Beckera. Jej cechy stylistyczne – oszczędnie stosowana, syntetyczna linia oraz przedstawienie tylko najważniejszych elementów podjętego tematu, które nadają kompozycji powagę i wzniosłość – rozwinął artysta w późniejszej twórczości freskowej. W autoportrecie jak i w innych pracach Steinbüchlera odzwierciedliła się jego introwertyczna osobowość, wewnętrzne skupienie, uduchowienie, potrzeba głębokiego namysłu nad wykonywaną pracą. Swoje dzieła poprzedzał starannymi studiami wstępnymi.

Rudolf Steinbüchler urodził się w 1901 roku w Linzu, a zmarł w 1985 roku w Eferding. Uczył się początkowo w Linzu, w Szkole Malarskiej Mathiasa Maya. Następnie w latach 1926–1933 specjalizował się w malarstwie freskowym na akademii w Monachium. Pracował w Linzu jako malarz fresków tworząc w stylistyce ekspresjonizmu. Należał do kilku stowarzyszeń artystycznych zrzeszających twórców awangardowych, między innymi Secesji Monachijskiej i Wiedeńskiej. W jego sztuce widoczne jest pokrewieństwo z dziełami Pierre’a-Cécile’a Puvisa de Chavannes’a, Hansa von Marées, Ferdinanda Hodlera.

Ewa Gwiazdowska

magazyn