Kubistyczna kompozycja na arkuszu w układzie pionowym przedstawia dwie jajogłowe postacie, bliższą, męską we fraku i dalszą nieokreśloną, które unoszą się w przestrzeni kosmicznej, na tle geometrycznie przedstawionych ciał niebieskich i innych struktur. Po prawej stronie, nad postaciami, na podeście siedzi nieokreślone zwierzę przypominające hybrydę kota i małego ptaka. Poniżej, pod uniesioną ręką mężczyzny we fraku, za dwiema krzyżującymi się liniami znajduje się promieniste słońce. Po prawej stronie obu postaci unoszą się gwiazdy i kometa. W prawym, dolnym rogu kompozycji stoi smukły, podwójny krzyż, którego krótsze ramię umieszczono pod dłuższym.
W kompozycji Alberta Muellera bohater, mężczyzna przypominający kukiełkę, znajduje się pośród geometrycznych plam – kół, światłocieniowych płaszczyzn oraz różnokierunkowych, krzyżujących się linii. Nad nim, na podeście siedzi stwór przypominający jednocześnie ptaka i kota. Na tle sceny widoczne są gwiazdy i kometa, które sugerują przestrzeń kosmiczną. Wśród innych kształtów można rozpoznać słońce i księżyc w pełni. Całość przypomina ekspresjonistyczną scenografię teatralną lub marzenie senne.
Grafika została wykonana w 1919 roku techniką litografii, a odbita na czerpanym papierze welinowym z znakiem wodnym, którego tylko część znajduje się w obrębie karty. Jest to odcinek koła zębatego i nogi robotnika. Powstała w okresie, gdy artysta skierował się w stronę ekspresjonizmu. W budowaniu przestrzeni zaczął używać przenikających się stereometrycznych (trójwymiarowych) form transparentnych (przezroczystych). Podkreśleniu wyrazu kompozycji służyło podmalowywanie litografii akwarelą. Motywy figuralne chętnie umieszczał w przestrzeni kosmicznej, jak w przypadku cyklu Jenseits im Diesseits (Tamta strona po tej stronie) wydanego w 1923 roku.
Albert Mueller urodził się w 1884 roku w Schwandorf, zmarł w 1963 roku w Bremie. Studiował na akademiach w Monachium u Carla von Marra oraz w Stuttgarcie u Adolfa Hölzla uważanego za jednego z prekursorów kompozycji abstrakcyjnych. Pracował w Stuttgarcie, należąc do tamtejszej awangardy artystycznej pierwszego trzydziestolecia XX wieku. W 1919 roku został współzałożycielem, wspólnie z Willim Baumeistrem i Oskarem Schlemmerem, stowarzyszenia „Üecht Gruppe”, miejscowego odłamu Grupy Listopadowej, która domagała się radyklanych zmian w systemie akademickiego nauczania artystów. W 1924 wstąpił do Secesji Stuttgarckiej.
Ewa Gwiazdowska