• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
nieznany (nyamakala; nùmu; "forgeron en bois"; blacksmith-sculptor; z kasty kùle) - Kamalen Ton (stowarzyszenie młodych) (zleceniodawca) - Bozo

Lalka teatralna Fula Mùso (kobieta z ludu Fulbe)

  • rzeźba, lalka teatralna
Lalka teatralna Fula Mùso (kobieta z ludu Fulbe)
808
113
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Denis Nidzgorski-Gordier
  • Oleńka Darkowska-Nidzgorski
  • henna
  • makijaż
  • ideał piękna
  • maani
  • widowisko
  • spektakl
  • Kono donkili
  • teatr Sogo bò

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/5869
  • Autor/Wytwórcanieznany (nyamakala; nùmu; "forgeron en bois"; blacksmith-sculptor; z kasty kùle) - Kamalen Ton (stowarzyszenie młodych) (zleceniodawca) - Bozo
  • NazwaLalka teatralna Fula Mùso (kobieta z ludu Fulbe)
  • Miejsce powstaniaRepublika Mali (Afryka)
  • Czas powstaniamiędzy 1951 - 1984
  • Technikasplatanie warkoczyków (układanie fryzury), montowane, malowane, ciosane, techniki snycerskie
  • Materiałsznurek z włókna roślinnego; włosy syntetyczne (peruka); żelazo (gwoździe, blacha); tkanina fabryczna; rzep; lakier styrenowy; farby akrylowe; materiał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno; gwoździe; guma; drut miedziany
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 80.5 cm (wysokość)
      • 21.5 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenieRepublika Mali (Afryka)
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Lalka teatralna (marionnette) typu maani, z rękoma ruchomymi w ramionach oraz w łokciach, animowana od dołu przez lalkarza przy pomocy sznurków, tańczy na tzw. mobilnej scenie. Jest elementem tradycji teatralnej Sogo bò występującej w regionie Ségou, w południowo centralnej części Republiki Mali, organizowanej przez Kamalen Ton – wioskowe stowarzyszenia młodych. Lalka przedstawia kobietę z koczowniczego ludu Fulbejów.

Repertuar teatru Sogo bò jest bardzo bogaty. Pojawiają się w nim zwierzęta leśne oraz wodne, stworzenia mityczne i fantastyczne. Występuje też cała gama postaci typowych dla społeczności Mali: rolnicy, rybacy, myśliwi, muzycy, kowale, tkacze, przedstawiciele sąsiednich ludów, władz administracyjnych, kobiety i mężczyźni wykonujący codzienne czynności.

Lalki przedstawiające kobiety z grup sąsiadujących z Bozo (Marka, Bamana i Fulbe) można rozpoznać po charakterystycznym elemencie ubioru, fryzurze lub rekwizycie. Wśród nich najpopularniejsza jest postać Fula Mùso, która jest symbolem fizycznej perfekcyjności, ale też ucieleśnieniem kobiety niewiernej, zalotnej i swawolnej. Czerwony kolor, którym pomalowano lalkę podkreśla jej niebezpieczny charakter, zwłaszcza dla mężczyzn.

Kobiety Fulbejów słyną w całej Afryce Zachodniej z urody i elegancji. Rozwinęły wyrafinowaną sztukę zdobienia ciała poprzez doskonałe fryzury, rysunki henną i biżuterię. Podziwiane są ze względu na jasną karnację, długie włosy i delikatne rysy twarzy. Pojawienie się postaci Fula Mùso w repertuarze teatru Sogo bò pozwala publicznie poruszyć temat uwodzenia i związków pomiędzy kobietami i mężczyznami.

Lalka jest darem Oleńki Darkowskiej-Nidzgorskiej i Denisa Nidzgorskiego-Gordiera.

Ewa Prądzyńska

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin