• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Podsadecki, Kazimierz (1904–1970) (malarz)

O zmroku

  • obraz
O zmroku
640
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • wzgórza
  • dach
  • krajobrazy
  • pejzaż

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/457
  • Autor/WytwórcaPodsadecki, Kazimierz (1904–1970) (malarz)
  • TytułO zmroku
  • NazwaPejzaż
  • Miejsce powstaniaKraków (województwo małopolskie)
  • Czas powstania1953
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 30 cm (wysokość)
      • 45 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Znak odręczny, napis:
    • 45 x 30 | PODSADECKI | KAZIMIERZ | O ZMROKU | TEMP. OLEJNA | 1953
    • ; Podsadecki, Kazimierz (1904–1970)
    • 2. Sygnatura:
    • Podsadecki 53
    • ; Podsadecki, Kazimierz (1904–1970)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja pejzażowa. Na pierwszym planie, po prawej fragment dwuspadowego dachu, na jego tle zielona gałąź. Po lewej, na wzniesieniu zarys domu. Pośrodku i po prawej, w oddali zarys dachów domów wśród konarów drzew. Koloryt: nasycony, przełamane zielenie, przytłumione czerwienie, szarości, niebo granatowo-niebieskie.

Historia sztuki zapamiętała Kazimierza Podsadeckiego, absolwenta Wydziału Sztuk Zdobniczych Szkoły Przemysłowej w Krakowie (1923), przede wszystkim jako twórcę awangardowego. Kolaże, fotomontaże i nowoczesne oprawy graficzne wydawnictw powstawały do końca lat trzydziestych XX wieku, jednak od połowy tej dekady w jego malarstwie pierwszoplanową rolę zaczął odgrywać kolor oraz tradycyjne gatunki pejzażu, scen rodzajowych i martwej natury. Wpływ na to miało z całą pewnością środowisko Komitetu Paryskiego, które do II Rzeczpospolitej, a zwłaszcza do Krakowa sprowadziło kolejną falę zainteresowań kulminujących w postimpresjonizmie przełomu XIX/XX wieku. Świat przedstawiany przez Podsadeckiego ulegał wprawdzie surrealistycznej deformacji, zachowywał finezyjny dukt linii, lecz obraz zyskiwał wielowarstwową budowę impastowo kładzionej farby oraz konkretnych bohaterów. W 1939 roku artysta uczestniczył w kampanii wrześniowej i dostał się do niewoli. Po zakończeniu drugiej wojny światowej zdecydował się opuścić Kraków na rzecz Ziem Odzyskanych, gdzie nawoływano do kulturowej polonizacji nowo przyłączonych miast niemieckich. W grudniu 1945 roku osiedlił się w Szczecinie, od razu biorąc udział w pierwszej lokalnej wystawie sztuki (1945/1946). Potrzeby propagandy w aranżacji wnętrz i dekoracji imprez okolicznościowych przyczyniły się do powstania historycznych i alegorycznych malowideł ściennych. Podsadecki znów zajmował się typografią i ilustracją, projektował zabawki i tkaniny drukowane, zakładał Spółdzielnię Artystów Plastyków, a także nauczał w Państwowym Ognisku Kultury Plastycznej i Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych. W 1952 roku wrócił do Krakowa, w którym, oprócz malarstwa kolorystycznego (O zmroku, 1953) i rysunkowych reinterpretacji dzieł starych mistrzów, tworzył od połowy lat pięćdziesiątych polichromowane ryty gipsowe – syntezę stylistyk stosowanych od początku kariery.

Szymon Piotr Kubiak

magazyn