Obraz przedstawia targ w małym miasteczku. Na tle grup postaci i zaprzęgów pośrodku obrazu kilka osób przyglądających się gniademu koniowi podtrzymywanemu za uzdę przez biegnącego chłopa; obok postać upadającego mężczyzny, podpierającego się na rękach. Po prawej stronie obrazu, na tle zaprzęgu, widziany z boku - siwy koń. Z lewej strony, na przedplanie postać mężczyzny w sukmanie, wspartego na kiju i przyglądającego się scenie sprzedaży konia. Postać ta zamyka kompozycję z lewej strony. W głębi widoczne dachy niskich budowli miasteczka. Koloryt: tony szarości i brązu.
Józef Chełmoński to jeden z najważniejszych reprezentantów polskiego realizmu, który najchętniej przedstawiał codzienność wsi. Kształcił się w Monachium pod kierunkiem Hermanna Anschütza i Alexandra Strähubera. W stolicy Bawarii zaprzyjaźnił się z przedstawicielami tamtejszego środowiska, przede wszystkim ze Stanisławem Witkiewiczem, Józefem Brandtem, Maksymilianem Gierymskim i Adamem Chmielowskim. Obraz Sprzedaż konia został namalowany po powrocie do Polski z Paryża, gdzie artysta mieszkał od 1875 roku. Stworzył to płótno dla kolekcjonera, hrabiego Ignacego Milewskiego. Scena rozgrywa się na placu targowym w niewielkiej miejscowości. Przestrzeń, w której prowadzona jest wielowątkowa narracja, została rozciągnięta w sposób panoramiczny. Obraz przedstawia biegnącego mężczyznę przytrzymującego gniadego konia. Dynamiki dodaje upadająca na dłonie postać, a także człowiek uciekający przed zwierzęciem. Wszystkiemu przygląda się grupa mężczyzn. Lewa strona płótna jest znacznie bardziej zagęszczona niż prawa, na której widać dachy domostw. Obraz przedstawiający pewną dramatyczną sytuację w konkretnych okolicznościach ukazuje fascynację witalnością zwierząt i związanych z nią ludzi.
Beata Małgorzata Wolska