• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Boznańska Olga (1865–1940) (malarz)

Portret matki

  • obraz
353
89
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • modernizm
  • portret matki
  • fotele
  • portrety kobiece

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/366
  • Autor/WytwórcaBoznańska Olga (1865–1940) (malarz)
  • TytułPortret matki
  • NazwaPortret kobiecy
  • Miejsce powstaniaKraków (województwo małopolskie)
  • Czas powstaniaokoło 1886
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
    • cały obiekt:
    • 116 cm (wysokość)
    • 80 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć:
    • Ministerstwo Kultury i Sztuki
    • ; Ministerstwo Kultury i Sztuki
    • 2. Nalepka/naklejka:
    • Nr inw. 2416 | Olga Boznańska | Portret matki
    • ; nieznany
    • 3. Sygnatura:
    • Olga Boznańska | Cracoviae
    • ; Boznańska Olga (1865–1940)
  • Sposób nabyciaprzekaz
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Postać kobiety siedzącej w fotelu, zwróconej w 3/4 w lewo. Twarz jasna, czoło wysokie, nos prosty, usta wyraźnie zarysowane, podbródek podwójny. Ręce złożone jedna na drugiej, lewa w rękawiczce bez palców, prawa dłoń zaciśnięta w pięść, w niej druga rękawiczka oraz binokle. Kobieta ubrana w czarną długą suknię, pod szyją przypięty bukiecik liliowych kwiatów. Za lewym ramieniem widoczny fragment tkaniny obicia fotelu. W tle pejzaż z zarysami zieleni i domów.

Olga Boznańska w latach 1886–1889 studiowała w Królewsko-Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych u Karla Kricheldorfa i Wilhelma Dürra. W 1895 roku objęła kierownictwo Szkoły Malarskiej, prowadzonej dotychczas przez Teodora Hummla. W 1898 roku przeprowadziła się na stałe do Paryża. Jeszcze podczas studiów w Monachium tworzyła wielkoformatowe wizerunki, malując modeli w całej postaci. To właśnie portrety stały się domeną artystki. Sformułowała własny styl portretowania – za najważniejsze uznawała odzwierciedlenie stanu psychicznego osoby, której wizerunek starała się oddać na płótnie. W 1890 roku Boznańska zarysowała swój program artystyczny, w którym u podstaw budowy obrazu stał kolor, jemu zaś podporządkowane miały być inne środki wyrazu. Portret matki pochodzi z 1886 roku, kiedy Boznańska kończyła edukację w Krakowie i wyjechała do Monachium, gdzie – jak twierdziła – nauczyła się malować. Jest więc to przykład początkowego okresu jej twórczości. Widać wyraźnie nawiązania do malarstwa klasycznego, a także wpływ szkoły monachijskiej, która charakteryzowała się kontrastowym sposobem portretowania. Dyscyplina tamtejszej pracowni nakładała na uczniów obowiązek wykonywania prac według reguł akademickich. Sceneria obrazu i strój postaci niemalże się zlewają, ponieważ na ciemnym tle ma być wyraziście ukazana twarz matki odzwierciedlająca doświadczenia oraz troski. Warto zauważać, że już w tej wczesnej pracy ważną funkcję pełniły dłonie, których specyfikę artystka podkreśla niemal w taki sam sposób, jak w rysach twarzy. Eugenia Mondan – bo tak nazywała się matka Boznańskiej – była Francuzką zatrudnianą w polskich domach arystokratycznych jako nauczycielka. W dyplomie nauczycielskim zaznaczony został jej zakres umiejętności – specjalizowała się w rysowaniu. Konsekwentnie interesowała się rozwojem artystycznym córki. Jej powiązania z Francją wpłynęły także na możliwość wczesnych wyjazdów zagranicznych Olgi (w okresie dziecięcym i młodzieńczym).



Beata Małgorzata Wolska


wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin