• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
WEISS Wojciech (1875–1950) (malarz)

Pejzaż z kaplicą; Kalwaria

  • obraz
406
99
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • kaplice > kaplica Ukrzyżowania
  • architektura
  • Kalwaria Zebrzydowska
  • kaplice
  • kościoły

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/103
  • Autor/WytwórcaWEISS Wojciech (1875–1950) (malarz)
  • TytułPejzaż z kaplicą; Kalwaria
  • NazwaPejzaż
  • Miejsce powstaniaKraków (województwo małopolskie)
  • Czas powstaniamiędzy 1916 - 1918
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
    • cały obiekt:
    • 43 cm (wysokość)
    • 63 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    •  TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | 1918 Sztuka Nr 1121| Weiss Wojciech | Kalwarya | ol.
    • ; Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych Kraków
    • 2. Sygnatura:
    • WW
    • ; WEISS Wojciech (1875–1950)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Prawą część obrazu wypełnia fragment budowli przeciętej boczną krawędzią. Lewą część obrazu wypełniają korony drzew na tle nieba. Poza drzewami widoczne w oddali wzniesienie rysujące się w dolnej części obrazu. Koloryt: piaskowo-brązowe tony budowli i terenu na pierwszym planie, zróżnicowana zieleń i brąz pni drzew. 

Wojciech Weiss, urodzony w rumuńskiej Leordzie, naukę rozpoczął w Gimnazjum św. Józefa we Lwowie, by po przeniesieniu się rodziny pod Kraków zdać maturę w tamtejszym Gimnazjum św. Anny. Równolegle, od 1890 roku, jako wolny słuchacz brał udział w kursach rysunku odbywających się przy Akademii Sztuk Pięknych. Tam też zdecydował się studiować w latach 1892–1896. Po krótkiej fascynacji historyzmem Jana Matejki został przyjęty do klasy mistrzowskiej modernisty Leona Wyczółkowskiego. W 1898 roku poznał Stanisława Przybyszewskiego, który właśnie przyjął posadę redaktora naczelnego tygodnika literacko-artystycznego „Życie”. Zaczerpnięta od Przybyszewskiego katastroficzna wizja świata stała się wyróżnikiem dekadenckiego okresu Weissa. W roku opuszczenia pracowni Wyczółkowskiego (1899) powstały obrazy obfitujące w wizualne nawiązania do twórczości Francisca Goi i Edwarda Muncha. W latach 1900–1901 Weiss bywał w Paryżu, gdzie nagrodzono go złotym medalem Wystawy Światowej za Portret rodziców (1899). W 1904 roku po raz pierwszy odwiedził Kalwarię Zebrzydowską, w której znalazł dom dla rodziców i drugie po Krakowie miejsce swojej działalności artystycznej. Przeprowadzka nastąpiła rok później, rozpoczynając sielski, tak zwany biały okres w œuvre Weissa – inspirowany sadami otaczającymi dworek, malowniczo pofałdowanym terenem Pogórza Wielickiego oraz rozsianymi tam zabytkami architektury. Atmosferę idylli dopełniały przyjazdy Ireny Silberbergówny, uczestniczki prywatnych kursów malarza, dawnej studentki Konrada Krzyżanowskiego, Karola Tichego i Xawerego Dunikowskiego w Warszawie oraz Simona Hollósy’a w Monachium, która w 1908 roku została żoną Weissa. Ślub miał miejsce w niedalekich Zebrzydowicach pojawiających się także na obrazach artysty. Dzieło ze zbiorów szczecińskich, powstałe w okresie fascynacji nasyconą paletą barwną Paula Cézanne’a, przedstawia kościół Ukrzyżowania w Kalwarii Zebrzydowskiej – najstarszą budowlę w zespole pątniczym, ufundowaną w 1600 roku i rozbudowaną 23 lata później w stylu wczesnobarokowym.

Szymon Piotr Kubiak

magazyn