• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)

Głowa mężczyzny

  • rysunek
Głowa mężczyzny
1200
126
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Tiepolo (rodzina)
  • rysunek wenecki
  • głowy
  • mężczyźni
  • Tiepolo, Giovanni Battista (1696-1770)
  • męczeństwo > Męczeństwo św. Jana, biskupa Bergamo
  • święci > Jan z Bergamo, święty (6..-688)
  • święci > święci chrześcijańscy
  • kościoły > kościół św. Aleksandra (Bergamo)
  • Bergamo (Włochy)
  • męczeństwo

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/617
  • Autor/WytwórcaTiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)
  • TytułGłowa mężczyzny
  • NazwaGłowa męska
  • Miejsce powstaniaWenecja (Włochy)
  • Czas powstaniaokoło 1743
  • Technikaczarna kredka, brunatna kredka, miejscami rozcierana
  • Materiałcienki; papier > papier czerpany > papier czerpany z filigranem
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 209 mm (wysokość)
      • 103 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • X.rs 12.
    • ; nieznany
    • 2. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • No
    • ; nieznany
    • 3. Napis:
    • ołówkiem:
    • 444
    • ; nieznany
    • 4. Pieczęć:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
    • Museum Stettin 1907
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 5. Napis:
    • dawny numer inwentarzowy ołówkiem:
    • MNW 190773
    • ; Muzeum Narodowe w Warszawie (1862- )
    • 6. Napis:
    • dwa skrzyżowane klucze:
    • ; nieznany
    • 7. Znak wodny:
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek w układzie pionowym na karcie białego papieru w kształcie zwężonego prostokąta przedstawia twarz starszego mężczyzny zwróconą w trzech czwartych w prawo. Zaczesane do góry włosy odsłaniają jego pochyłe czoło. Ma twarz o wydatnych kościach policzkowych; wyraziste, zdumione spojrzenie jasnych oczu; wysoko uniesione, nieregularne brwi; duży, okrągły, zadarty nos oraz krótką brodę i gęste opadające wąsy. Przy prawym brzegu karty kompozycję ogranicza pionowa kreska. Rysunek identyfikuje się jako szkic do postaci mężczyzny przy prawym brzegu obrazu Męczeństwo św. Jana, biskupa Bergamo w katedrze w Bergamo.

Wykonany przez Giambattistę Tiepolo rysunek głowy, a właściwie twarzy męskiej o cechach murzyńskich, ujęty został z profilu w lewo, po prawej stronie jest „ucięty” brzegiem kompozycji. Mężczyzna o wyrazistych oczach, krótkim siodłowatym nosie oraz krótkim, gęstym zaroście pojawia się na kilku kompozycjach malowanych przez Giambattistę. Patrzy on w lewo lub prawo. Tę twarz artysta przedstawił między innymi na malowidle Rodzina Dariusza przed Aleksandrem wykonanym w 1744 roku w Villi Cordellina w Montecchio Maggiore. Zdaniem Marii Mrozińskiej, polskiej badaczki dzieł Tiepolów, omawiany rysunek związany jest z pracą nad obrazem Męczeństwo św. Jana, Biskupa Bergamo malowanym w latach 1743–1745 do katedry w Bergamo. Przemawia za takim przypuszczeniem kilka cech rysunku, przede wszystkim zwrot głowy w lewo, sposób opracowania zarostu, przecięcie wizerunku głowy ramą kompozycji, choć na obrazie przebiega ono w połowie lewej brwi. Zastosowanie typowej dla Giambattisty techniki rozcierania pigmentu kredki na wilgotnym papierze, która umożliwia subtelne oddanie rysów i psychiki mężczyzny, potwierdza przekonanie Mrozińskiej o autorstwie Giambattisty.

Rysunek został wykonany czarną i brunatną kredką na cienkim, białym papierze ze znakiem wodnym – dwoma skrzyżowanymi kluczami.

Rysunek należy do zespołu 36 prac rodziny Tiepolo, największego polskiego zbioru rysunków tej wybitnej i sławnej osiemnastowiecznej weneckiej rodziny artystycznej. Skomplikowane losy dzieł ustalił Georg Knox, angielski badacz twórczości Tiepolów. Przed 1907 rokiem, w okresie tworzenia się szczecińskiego Muzeum Miejskiego, trafiły do zbiorów Gabinetu Rycin. W rezultacie drugiej wojny światowej rysunki wywieziono do Związku Radzieckiego. W ramach rewindykacji w 1956 roku wróciły do Polski, początkowo jako depozyt znalazły się w Muzeum Narodowym w Warszawie, a następnie w dwu partiach, w latach 1973 i 1984 powróciły do Szczecina i trafiły do Gabinetu Grafiki Muzeum Narodowego.

Ewa Gwiazdowska

magazyn