• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tieopolo, Giambattista (1696-1770)

Głowa krzyczącego mężczyzny

  • rysunek
Głowa krzyczącego mężczyzny
1103
111
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Tiepolo (rodzina)
  • rysunek wenecki
  • głowy
  • mężczyźni
  • krzyk
  • Tiepolo, Giovanni Battista (1696-1770)
  • męczeństwo > Męczeństwo św. Jana, biskupa Bergamo
  • kościoły > kościół św. Aleksandra (Bergamo)
  • Bergamo (Włochy)
  • święci > Jan z Bergamo, święty (6..-688)
  • święci > święci chrześcijańscy
  • męczeństwo

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/615
  • Autor/WytwórcaTieopolo, Giambattista (1696-1770)
  • TytułGłowa krzyczącego mężczyzny
  • NazwaGłowa męska
  • Miejsce powstaniaWenecja (Włochy)
  • Czas powstaniaokoło 1743
  • Technikaczarna kredka, czerwona kredka, miejscami rozcierana
  • Materiałpapier > papier czerpany > papier czerpany z filigranem
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 154 mm (wysokość)
      • 112 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • Na verso: piórem w tonie brunatnym dwa nry, drugi zmieniony:
    • No 3160
    • ; nieznany
    • 2. Napis:
    • nr ołówkiem:
    • 30 12 X rs
    • ; nieznany
    • 3. Napis:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
    • 428
    • ; nieznany
    • 4. Pieczęć:
    • ołówkiem nr inw:
    • Museum Stettin 1907
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 5. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym, poprawiany:
    • MNW 190771
    • ; Muzeum Narodowe w Warszawie (1862- )
    • 6. Napis:
    • ołówkiem:
    • ; nieznany
    • 7. Znak wodny:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek w układzie pionowym na karcie białego, prostokątnego papieru. Głowa młodego mężczyzny została ukazana na wprost z grymasem krzyku na twarzy. Płaska, płócienna czapka opadająca młodzieńcowi na bok przykrywa krótkie włosy. Kołnierz ubioru podniesiony, Po lewej przesłania policzek kawałek innej materii. Otwarte szeroko usta odsłaniają zęby i podkolorowany na czerwono język. Czerwienią podrysowane są także zmarszczki wokół przymrużonych oczu oraz lancetowata plamka na prawym policzku. W prawej części karty kompozycję ucina pionowa kreska. Być może jest to szkic przygotowawczy postaci młodzieńca wychylającego się zza kolumny na obrazie Męczeństwo św. Jana biskupa Bergamo w katedrze w Bergamo.

Rysunek pełnej ekspresji głowy krzyczącego młodzieńca, w kaftanie z podniesionym kołnierzem i płaskiej płóciennej czapce zawadiacko zsuniętej na bok, został wykonany przez Giambattistę Tiepola z wielkim wyczuciem psychiki modela. Prawdopodobnie szkic był związany z przygotowaniem do pracy nad obrazem Męczeństwo św. Jana, biskupa Bergamo malowanym do katedry w Bergamo w latach 1743–1745. Maria Mrozińska, badaczka twórczości weneckiej rodziny Tiepolów, powiązała szkic krzyczącego młodzieńca z postacią młodego mężczyzny, który na obrazie wychyla się zza kolumny. Między przedstawieniami na rysunku i na obrazie widać zgodność w opracowaniu detali głowy, mimiki twarzy i układu kołnierza. Można także zauważyć różnice, które mogły wynikać ze zmiany koncepcji w trakcie malowania obrazu. Zamiast młodzieńca o delikatnych rysach twarzy widocznego na szkicu, na obrazie jest młody mężczyzna z bujnymi lokami, bez czapki. Te zmiany oraz zastosowanie precyzyjnej techniki delikatnego rozcierania pigmentu wydobywającego modelunek twarzy pozwalają przypuszczać, że autorem rysunku był Giambattista.

Szkic wykonano na białym papierze czarną i czerwoną kredką i techniką rozcierania. Papier ma znak wodny – siedmiopłatkowy kwiat na łodyżce z dwoma listkami. Wchodzi w skład zbioru prac członków rodziny Tiepolo przechowywanych w Gabinecie Grafiki Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Ewa Gwiazdowska

magazyn