• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)

Głowa Murzyna (dawniej: Studium głowy pazia schodzącego po schodach)

  • rysunek
Głowa Murzyna (dawniej: Studium głowy pazia schodzącego po schodach)
1189
111
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Tiepolo (rodzina)
  • rysunek wenecki
  • głowy
  • mężczyźni
  • młodość
  • czarnoskórzy
  • Tiepolo, Giovanni Battista (1696-1770)
  • Uczta Antoniusza i Kleopatry
  • pałace > Pałac Archangielskoje (obwód moskiewski)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/606
  • Autor/WytwórcaTiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)
  • TytułGłowa Murzyna (dawniej: Studium głowy pazia schodzącego po schodach)
  • NazwaGłowa męska
  • Miejsce powstaniaWenecja (Włochy)
  • Czas powstaniaokoło 1743
  • Technikaczarna kredka, biała kredka
  • Materiałcienki; papier > papier czerpany > papier czerpany z filigranem
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 156 mm (wysokość)
      • 125 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
    • Museum Stettin 1907
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 2. Napis:
    • ołówkiem nr rosyjski:
    • o 17972
    • ; Państwowe Muzeum Ermitażu (1764- )
    • 3. Napis:
    • nieczytelny:
    • ; nieznany
    • 4. Znak wodny:
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Pionowo zakomponowany szkic na karcie niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego. Odkryta głowa czarnoskórego młodzieńca zwrócona jest w trzech czwartych w prawo i lekko pochylona. Młodzieniec ma krótkie, gęste włosy; wydatne łuki brwiowe; krótki, kartoflowaty nos; wystające kości jarzmowe; wydatne usta; kanciasty podbródek i żuchwę. Spogląda w prawo mrużąc oczy. Pod szyją widoczny jest zarys kryzy oraz kolczyk w lewym uchu. Rysunek wykonano krótkimi, grubymi i mocnymi kreskami, miejscami pogrubianymi, by dodać męskości i zdecydowania zarysowi twarzy. Prawdopodobnie jest to szkic do postaci służącego schodzącego po schodach na obrazie olejnym Uczta Antoniusza i Kleopatry eksponowanym w Salonie Tiepola w podmoskiewskiej rezydencji Archangielskoje.

Rysunek głowy młodego czarnoskórego mężczyzny w krezie pod szyją, spoglądającego w lewo, Georg Knox, angielski badacz twórczości weneckiej rodziny Tiepolów, wybitnych osiemnastowiecznych artystów, określił jako pracę Giambattisty – seniora rodu. Powiązał ją z obrazem olejnym Uczta Antoniusza i Kleopatry, eksponowanym w salonie Tiepola w podmoskiewskiej rezydencji Archangielsk. Szkic posłużył, zdaniem Knoxa datującego go na 1743 rok, do namalowania głowy służącego schodzącego po schodach – obraz powstał w 1747 roku. Na rysunku i na obrazie przedstawienia głowy są bardzo podobne. Różnią się pobieżnym opracowaniem niektórych detali, np. prawego oka, co pozwala przypuszczać, że malowanie obrazu poprzedził szkic wykonany czarną i białą kredką na cienkim, niebieskim papierze weneckim z nieczytelnym znakiem wodnym. Postacie przedstawione w Uczcie to Kleopatra, ostatnia królowa hellenistycznego Egiptu i Marek Antoniusz, rzymski dowódca i polityk, jeden z triumwirów. Ich słynny romans zakończyła samobójcza śmierć obojga po nieudanych kampaniach wojennych i nietrafionych posunięciach politycznych Antoniusza. Szkic do obrazu z głową służącego znajduje się w zbiorze prac rodziny Tiepolo, w Gabinecie Grafiki Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Ewa Gwiazdowska

magazyn