• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tiepolo Giandomenico (1727-Wenecja-1804 (rysownik)

Stajnia osłów

  • rysunek
Stajnia osłów
1680
136
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Tiepolo (rodzina)
  • rysunek wenecki
  • Tiepolo, Giovanni Domenico (1727-1804). Scene di vita contemporanea
  • Villa Tiepolo (Mirano
  • Zianigo)
  • Mirano (Włochy)
  • Villa Valmarana ai Nani (Vicenza)
  • Vicenza (Włochy)
  • osły
  • stajnie
  • chłopi

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/589
  • Autor/WytwórcaTiepolo Giandomenico (1727-Wenecja-1804 (rysownik)
  • TytułStajnia osłów
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstaniaWenecja (Włochy)
  • Czas powstania1791
  • Technikapióro, czarna kredka, lawowanie, akwarelą w tonie brunatnym
  • Materiałgruby; papier > papier czerpany > papier czerpany żeberkowy
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 303 mm (wysokość)
      • 400 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • piórem w brązie :
    • Dom.o Tiepolo f | 1791
    • ; Tiepolo Giandomenico (1727-Wenecja-1804
    • 2. Sygnatura:
    • piórem w tonie brunatnym: numer, nazwisko fotografa, tytuł i autor cyklu.:
    • No 1 | Fotografata dal Valencin | fa parte della Raccolta de' 100 disegni originali di Tiepolo
    • ; nieznany
    • 3. Napis:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
    • Museum Stettin 1907
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 4. Pieczęć:
    • ołówkiem numer inwentarzowy rosyjski:
    • OΦ 17980
    • ; Państwowe Muzeum Ermitażu (1764- )
    • 5. Napis:
    • ołówkiem numery inwentarzowe MNW: przekreślony i późniejszy.:
    • MNW 190767 | MNW inw. rys. obc. 160
    • ; Muzeum Narodowe w Warszawie (1862- )
    • 6. Napis:
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek na karcie grubego kremowego papieru w kształcie poziomego prostokąta. Scena figuralna przedstawia stajnię pełną stojących i leżących w rozmaitych pozach osłów. Wnętrze częściowo osłonięte zostało drewnianym stropem, do którego dostawiono drabinę. Na stropie zmagazynowana jest słoma, a na niej siedzą dwa ptaki. W głębi widoczne są zady objuczonych osłów. Po prawej stronie ukazano rozmowę pomiędzy człowiekiem czcigodnym, w peruce i trójrożnym kapeluszu, siedzącym na ośle tyłem do widza, który wznosi do góry rękę ze szpicrutą a chłopem, dzierżącym długi drąg, zwróconym w stronę pana. Scenie towarzyszy odwrócona tyłem kobieta w szerokoskrzydłym kapeluszu i sukni zdobionej poprzecznymi paskami, stojąca po lewej stronie konnego oraz chłopiec stajenny znajdujący się w głębi, częściowo przesłonięty przez zad osła. Na pierwszym planie po lewej leży porzucony czaprak. W tle ceglany mur z bramą po prawej i tablicą adresową z wkomponowaną w nią sygnaturą autora i datą. Kompozycja należy do cyklu 100 rysunków z życia współczesnego (Scene di vita contemporanea).

Kompozycja animalistyczna Giandomenico Tiepolo przedstawia wnętrze stajni dla osłów. Artysta wykorzystał ją do ukazania w sposób humorystyczny sceny rodzajowej. Po lewej stronie wnętrza, częściowo osłoniętego drewnianym stropem, na którym zmagazynowana jest słoma, na tle ceglanego muru, z którego odpadł już prawie cały tynk, stoją i leżą w rozmaitych pozach osły. Po prawej stronie rozmawia grupka osób. Chłop z długim kijem, przypuszczalnie pasterz, oraz chłopiec, może jego pomocnik, ukazani są przodem w głębi. Na pierwszym planie stoją tyłem: tęga kobieta w sukni zdobionej poprzecznymi paskami podkreślającymi jej figurę, okrywająca głowę szerokoskrzydłym kapeluszem oraz mężczyzna w peruce i trójrożnym kapeluszu siedzący na ośle, być może właściciel gospodarstwa, o czym świadczy szpada u jego boku, zwisająca za zadem zwierzęcia. Mężczyzna szerokim gestem wznosi rękę ze szpicrutą. Poły jego szustokoru zabawnie rozchylają się nad zadem zwierzęcia. Osioł stojący najbliżej tej grupy odwraca się ku ludziom chudym zadem, a jego pysk wygląda na uśmiechnięty. Inne osły zajmują się sobą, nie zwracając uwagi na to, co dzieje się w ich stajni.

Rysunek wykonany piórem w tuszu na szkicu czarną kredką, podmalowany akwarelą, na kremowym papierze, należy do cyklu „Scene di vita contemporanea” – stu rysunków z życia współczesnego artyście. Giandomenico datował go na tablicy umieszczonej na murze: 1791, co było rzadkością w jego praktyce twórczej. Należy do zespołu 36 prac rodziny Tiepolo, największego polskiego zbioru rysunków tej wybitnej i sławnej, osiemnastowiecznej weneckiej rodziny artystów.

Ewa Gwiazdowska

magazyn