• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)

Studia czterech głów męskich

  • rysunek
1238
296
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Lorenzi Francesco (1723-1787)
  • Uczta Antoniusza i Kleopatry
  • Tiepolo Giovanni Battista (1696-1770)
  • Wenecja (Włochy)
  • Palazzo Labia (Wenecja)
  • Marek Antoniusz (83-30 przed naszą erą)
  • Kleopatra VII Filopator (69-30 przed naszą erą)
  • czapki
  • czarnoskórzy
  • dzieci > chłopcy
  • mężczyźni
  • głowy
  • rysunek wenecki
  • Tiepolo (rodzina)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/581
  • Autor/WytwórcaTiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)
  • TytułStudia czterech głów męskich
  • NazwaGłowy męskie
  • Miejsce powstaniaWenecja (Włochy)
  • Czas powstania1744 - 1747
  • Technikabiała kredka, czarna kredka
  • Materiałpapier czerpany z filigranem; gruby; papier czerpany
  • Wymiary
    • cały obiekt:
    • 374 mm (wysokość)
    • 272 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Znak wodny:
    • trzy styczne owale:
    • Museum Stettin 1907
    • ; nieznany
    • 2. Napis, pieczęć:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
    • Dessins des trois Tiepolo Venitiens
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 3. Napis:
    • ołówkiem:
    • 968
    • ; nieznany
    • 4. Napis:
    • ołówkiem:
    • X.rs 24
    • ; nieznany
    • 5. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • No 3073
    • ; nieznany
    • 6. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • 2 f. G.M.
    • ; nieznany
    • 7. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym częściowo przekreślony:
    • : G.B. Tiepolo
    • ; nieznany
    • 8. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • ; nieznany
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunki w układzie pionowym na karcie niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego. Szkice trzech głów męskich i głowy czarnoskórego chłopca zostały swobodnie rozmieszczone na arkuszu. Są to studia przygotowawcze czterech postaci z prawej strony balkonu nad główną sceną fresku Uczta Antoniusza i Kleopatry (salon w Palazzo Labia, Wenecja). Głowa dziecięca ujęta z proflu jest szkicem do postaci służącego niosącego tacę. Pochylona głowa męska w wysokiej czapce, zwrócona w prawo, to szkic do figury muzyka z instrumentem wiolinowym pod brodą. Ascetyczna głowa w okularach, zwrócona w lewo, jest szkicem do postaci artysty trzymającego rulon z projektem i wskazującego na fryz powyżej. Rozmawia on z pochylonym mężczyzną oglądającym rozwinięty rulon, którego głowę przedstawia ostatni szkic. Wszystkie postaci przedstawione są w pełnym skupieniu, z przymarszczonymi brwiami. Szkic wykonany krótkimi dynamicznymi kreskami i zygzakami.

Giambattista Tiepolo, przygotowując wstępne rysunki do fresku przedstawiającego Ucztę Antoniusza i Kleopatry malowanego w 1745 roku w salonie Palazzo Labia w Wenecji, swobodnie rozmieścił na karcie papieru szkice głów trzech mężczyzn oraz murzyńskiego chłopca. Każdą z nich przedstawił w innym ujęciu, ale wszystkie ze zmarszczonymi brwiami, w pełnym skupieniu. Jeden z mężczyzn, z wysoką czapką ozdobioną pośrodku klejnotem, kieruje wzrok w lewo. Inny skłania gołą głowę w przeciwną stronę. Trzeci, w okularach, patrzy w prawo, w bok. Dziecko ukazane jest w lewym profilu. Szkice te artysta wykorzystał w górnej partii fresku, ukazując grupę osób po prawej stronie balkonu zwieszającego się nad stołem ucztujących władców. Mężczyzna w czapie grający na wioli należy do grupy muzyków umilających biesiadę. Przed nim stoi usługujący mu chłopiec, trzymający tacę z napojem w czarce. Dwaj pozostali mężczyźni, znajdujący się z tyłu, wpatrują się w rozłożony arkusz papieru. Mężczyzna w okularach, trzymając inny zrolowany papier w ręce, jednocześnie pokazuje coś na sklepieniu. Przypuszczalnie wszyscy oni są komentatorami rozwijających się wydarzeń, których głównymi bohaterami są Antoniusz i Kleopatra.

Rysunek został wykonany czarną i białą kredką na produkowanym w Wenecji grubym, niebieskim papierze ze znakiem wodnym papierni w formie trzech stycznych owali.

Rysunek jest częścią zbioru szkiców weneckiej rodziny Tiepolów z XVIII wieku. W Szczecinie znalazły się w początkach XX wieku. W trudnym okresie powojennym trafiły do Związku Radzieckiego. Obecnie znajdują się w Gabinecie Grafiki Muzeum Narodowego w Szczecinie.


Ewa Gwiazdowska


magazyn