• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)

Głowa mężczyzny (Głowa starca z profilu; Głowa halabardzisty)

  • rysunek
Głowa mężczyzny (Głowa starca z profilu; Głowa halabardzisty)
1390
329
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Tiepolo (rodzina)
  • rysunek wenecki
  • głowy
  • mężczyźni
  • kapelusze
  • broda (zarost)
  • Kleopatra VII Filopator (69-30 przed naszą erą)
  • Marek Antoniusz (83-30 przed naszą erą)
  • Palazzo Labia (Wenecja)
  • Wenecja (Włochy)
  • Spotkanie Antoniusza i Kleopatry
  • Tiepolo, Giovanni Domenico (1727-1804). Raccolta di Teste II
  • Tiepolo, Giovanni Battista (1696-1770)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/574
  • Autor/WytwórcaTiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)
  • TytułGłowa mężczyzny (Głowa starca z profilu; Głowa halabardzisty)
  • NazwaGłowa męska
  • Miejsce powstaniaWenecja (Włochy)
  • Czas powstaniaokoło 1745
  • Technikaczarna kredka, biała kredka
  • Materiałcienki; papier > papier czerpany > papier czerpany z filigranem
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 386 mm (wysokość)
      • 269 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • ołówkiem:
    • Gio: Batta: Tiepolo
    • ; nieznany
    • 2. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • f.2
    • ; nieznany
    • 3. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • No 2138
    • ; nieznany
    • 4. Napis:
    • olówkiem:
    • 818
    • ; nieznany
    • 5. Pieczęć:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
    • Museum Stettin 1907
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 6. Napis:
    • prostokąt w owalu ze zwisającą perłą zwieńczony lilią:
    • ; nieznany
    • 7. Znak wodny:
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego z obciętymi rogami. Prawy dolny róg znacznie i nieregularnie ścięto pionowo w skos. Szkic ukazuje głowę starego mężczyzny ujętą od dołu, z profilu w lewo o krótkiej, gęstej brodzie. Jego czoło przecinają poziome zmarszczki, na skroniach uwydatniają się grube żyły; worki pod oczami świadczą o zmęczeniu, ale spojrzenie jest bystre. Garbaty, wydłużony nos nad niestrzyżonymi wąsami i brodą wskazuje na semickie pochodzenie portretowanego. Kapelusz o wysokich klapach, na głowie postaci, zdobiony jest pasmanterią z guzami naszytymi w pionowym rzędzie. Jest to szkic przygotowawczy głowy wartownika w prawej, wąskiej partii fresku Uczta Antoniusza i Kleopatry namalowanego w salonie Palazzo Labia w Wenecji. 

Rysunek Giambattisty Tiepola jest szkicem głowy starca spoglądającego w lewo. Mężczyzna pokazany został bardzo naturalistycznie. Jego czoło przecinają poziome zmarszczki, na skroniach uwydatniają się grube żyły, a „worki” pod oczami świadczą o zmęczeniu, choć jego spojrzenie jest bystre. Mięsisty wydłużony nos opadający na obwisłe niestrzyżone wąsy i brodę wskazuje na semickie pochodzenie portretowanego. Mężczyzna ma na głowie wysokie nakrycie z guzami naszytymi w pionowym rzędzie nad czołem.

Rysunek jest szkicem do postaci wartownika pałacowego ukazanego na wąskim, pionowym fresku wykonanym po prawej stronie kompozycji przedstawiającej Ucztę Antoniusza i Kleopatry wymalowanej na ścianie salonu Palazzo Labia w Wenecji w 1745 roku. Szkic wykonany został czarną i białą kredką na niebieskim papierze czerpanym produkowanym w Wenecji. Studium głowy zostało wtórnie wykorzystane przez syna Giambattisty, Giandomenica Tiepolo, w projekcie akwaforty z cyklu „Raccolta di Teste” (Zbiór głów), w serii II, wydanej około 1770 roku.

Ewa Gwiazdowska

magazyn