• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)

Głowa Kleopatry

  • rysunek
1117
271
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Lorenzi Francesco (1723-1787)
  • Tiepolo Anna Maria (1722-1772)
  • Spotkanie Antoniusza i Kleopatry
  • Tiepolo Giovanni Battista (1696-1770)
  • Wenecja (Włochy)
  • Palazzo Labia (Wenecja)
  • Marek Antoniusz (83-30 przed naszą erą)
  • Kleopatra VII Filopator (69-30 przed naszą erą)
  • kobiety
  • głowy
  • rysunek wenecki
  • Tiepolo (rodzina)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/572
  • Autor/WytwórcaTiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)
  • TytułGłowa Kleopatry | Head of Cleopatra (Kopf Kleopatras; Kopf der Kleopatra) (niemiecki; angielski)
  • NazwaGłowa kobieca
  • Miejsce powstaniaWenecja (Włochy)
  • Czas powstania1744 - 1747
  • Technikabiała kredka, czarna kredka
  • Materiałpapier czerpany
  • Wymiary
    • cały obiekt:
    • 342 mm (wysokość)
    • 255 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis, pieczęć:
    • pięczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
    • Museum Stettin 1907
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 2. Napis:
    • ołówkiem:
    • 806
    • ; nieznany
    • 3. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • Portrait. No 1989. f.1
    • ; nieznany
    • 4. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym, przekreślony:
    • f.3
    • ; nieznany
    • 5. Sygnatura, napis:
    • ołówkiem, prawdopodobnie poprawiany:
    • Gio: Batta: Tiepolo
    • ; nieznany
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego papieru weneckiego w kształcie prostokąta. Szkic głowy kobiecej, interpretowanej jako Kleopatra, o pełnych rysach, zwróconej w lewo, wykonany czarną i białą kredką. Głowę zdobią perły, wplecione we włosy częściowo upięte do góry i splecione z tyłu głowy. Naszyjnik z pereł umieszczony wysoko pod szyją. Rysunek jest szkicem przygotowawczym do postaci Kleopatry na fresku Spotkanie Antoniusza i Kleopatry wymalowanym w salonie Palazzo Labia w Wenecji.

Głowa Kleopatry, rysunek Giambattisty Tiepola, przedstawia młodą kobietę z wykwintną fryzurą zdobioną perłami. Kobieta z pewną obawą spogląda w bok, jakby przeczuwając zły los, który przyniosło jej poznanie Marka Antoniusza, ambitnego wodza rządnego władzy. Kleopatra, ostatnia królowa hellenistycznego Egiptu (51–30 p.n.e.) poznała Marka Antoniusza – wodza i polityka rzymskiego, jednego z trzech współwładców starożytnego Rzymu, tak zwanego triumwira, podczas jego podróży po wschodnich prowincjach państwa. Została jego kochanką, a po finansowanych przez nią nieudanych kampaniach wojennych i posunięciach politycznych Antoniusza oboje popełnili samobójstwo.

Rysunek wykonany czarną i białą kredką na niebieskim papierze produkowanym w Wenecji, to szkic głowy Kleopatry do fresku Spotkanie Antoniusza i Kleopatry, malowidła ściennego z 1645 roku zdobiącego salon Palazzo Labia w Wenecji. Georg Knox, badacz twórczości rodziny Tiepolo, wysunął przypuszczenie, że na szkicu została sportretowana Anna Maria Tiepolo, jedna z córek artysty.



Ewa Gwiazdowska


magazyn