• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Mueller, Albert (Schwandorf, Badenia 1884- Brema 1963 (grafik)

Kompozycja suprematyczna

  • grafika
653
1
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grafika (sztuka) > grafika niemiecka
  • klassische Moderne (sztuka)
  • suprematyzm (sztuka)
  • abstrakcjonizm (sztuka)
  • kompozycje suprematyczne
  • pejzaże > pejzaże kosmiczne
  • Kosmos
  • postacie
  • zwierzęta
  • gwiazdy
  • komety

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/3768
  • Autor/WytwórcaMueller, Albert (Schwandorf, Badenia 1884- Brema 1963 (grafik)
  • TytułKompozycja suprematyczna | Suprematische Komposition (niemiecki)
  • NazwaScena figuralna
  • Miejsce powstaniaStuttgart (Niemcy)(dane niepewne); Bazylea (Szwajcaria)(dane niepewne)
  • Czas powstania1919
  • Technikalitografia
  • Materiałpapier > papier czerpany > papier czerpany gładki z filigranem
  • Wymiary
    • cały obiekt:
    • 287 mm (wysokość)
    • 177 mm (szerokość)
    • odcisk:
    • 250 mm (wysokość)
    • 177 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • z kamienia:
    • ALBERT MUELLER
    • ; Mueller, Albert (Schwandorf, Badenia 1884- Brema 1963
    • 2. Sygnatura:
    • ołówkiem :
    • Albert Mueller 1919.
    • ; Mueller, Albert (Schwandorf, Badenia 1884- Brema 1963
    • 3. Napis:
    • pieczęć prostokatna, liliowa z numerem inwentarzowym ołówkiem, wymazanym i późniejszym, przekreślonym:
    • M.P.Z. Szczecin 1730
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 4. Sygnatura:
    • fragment koła zębatego, dolne partie nóg robotnika i poniżej liczba:
    • 1597
    • ; nieznany (papiernik)
    • 5. Pieczęć:
    • 6. Napis:
    • 7. Znak wodny:
    • 8. Napis:
  • Kolekcjagrafika niemieckojęzyczna klasycznego modernizmu
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kubistyczna kompozycja na arkuszu w układzie pionowym przedstawia dwie jajogłowe postacie, bliższą, męską we fraku i dalszą nieokreśloną, które unoszą się w przestrzeni kosmicznej, na tle geometrycznie przedstawionych ciał niebieskich i innych struktur. Po prawej stronie, nad postaciami, na podeście siedzi nieokreślone zwierzę przypominające hybrydę kota i małego ptaka. Poniżej, pod uniesioną ręką mężczyzny we fraku, za dwiema krzyżującymi się liniami znajduje się promieniste słońce. Po prawej stronie obu postaci unoszą się gwiazdy i kometa. W prawym, dolnym rogu kompozycji stoi smukły, podwójny krzyż, którego krótsze ramię umieszczono pod dłuższym.


W kompozycji Alberta Muellera bohater, mężczyzna przypominający kukiełkę, znajduje się pośród geometrycznych plam – kół, światłocieniowych płaszczyzn oraz różnokierunkowych, krzyżujących się linii. Nad nim, na podeście siedzi stwór przypominający jednocześnie ptaka i kota. Na tle sceny widoczne są gwiazdy i kometa, które sugerują przestrzeń kosmiczną. Wśród innych kształtów można rozpoznać słońce i księżyc w pełni. Całość przypomina ekspresjonistyczną scenografię teatralną lub marzenie senne.

Grafika została wykonana w 1919 roku techniką litografii, a odbita na czerpanym papierze welinowym z znakiem wodnym, którego tylko część znajduje się w obrębie karty. Jest to odcinek koła zębatego i nogi robotnika. Powstała w okresie, gdy artysta skierował się w stronę ekspresjonizmu. W budowaniu przestrzeni zaczął używać przenikających się stereometrycznych (trójwymiarowych) form transparentnych (przezroczystych). Podkreśleniu wyrazu kompozycji służyło podmalowywanie litografii akwarelą. Motywy figuralne chętnie umieszczał w przestrzeni kosmicznej, jak w przypadku cyklu Jenseits im Diesseits (Tamta strona po tej stronie) wydanego w 1923 roku.

Albert Mueller urodził się w 1884 roku w Schwandorf, zmarł w 1963 roku w Bremie. Studiował na akademiach w Monachium u Carla von Marra oraz w Stuttgarcie u Adolfa Hölzla uważanego za jednego z prekursorów kompozycji abstrakcyjnych. Pracował w Stuttgarcie, należąc do tamtejszej awangardy artystycznej pierwszego trzydziestolecia XX wieku. W 1919 roku został współzałożycielem, wspólnie z Willim Baumeistrem i Oskarem Schlemmerem, stowarzyszenia „Üecht Gruppe”, miejscowego odłamu Grupy Listopadowej, która domagała się radyklanych zmian w systemie akademickiego nauczania artystów. W 1924 wstąpił do Secesji Stuttgarckiej.

Ewa Gwiazdowska

magazyn