• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Hofmann, Ludwig von (1861-1925) (rytownik) - Verlag der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst (Wiedeń, 1871-1934) (wydawca)

Jeźdźcy

  • grafika
Jeźdźcy
1168
274
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grafika (sztuka) > grafika niemiecka
  • klassische Moderne (sztuka)
  • pejzaże > pejzaże górskie
  • góry
  • mężczyźni
  • konie
  • walka światła z ciemnością (alegoria)
  • akty > akty męskie
  • jeźdźcy

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/3665
  • Autor/WytwórcaHofmann, Ludwig von (1861-1925) (rytownik) - Verlag der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst (Wiedeń, 1871-1934) (wydawca)
  • TytułJeźdźcy | Reiter (niemiecki)
  • NazwaScena alegoryczna
  • Miejsce powstaniaDrezno (Niemcy)
  • Czas powstania1920
  • Technikadrzeworyt
  • Materiałpapier > papier czerpany > papier czerpany żeberkowy
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 447 mm (wysokość)
      • 535 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 303 mm (wysokość)
      • 340 mm (szerokość)
  • Cykl / kompletJahresmappe auf das Jahr 1920, Wiedeń 1920, Verlag der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • monogram z płyty :
    • LvH
    • ; Hofmann, Ludwig von (1861-1925)
    • 2. Sygnatura:
    • typograficzne:
    • REITER. ORIGINALHOLZSCHNITT VON LUDWIG VON HOFMANN
    • ; Hegner, Jacob (1882-1962)
    • 3. Napis:
    • typograficzne:
    • GEDRUCKT BEI JAKOB HEGNER IN HELLERAU
    • ; Hellerauer Druckerei (Drezno, 1918-1930)
    • 4. Napis:
    • typograficzne:
    • VERLAG DER GESELLSCHAFT FÜR VERVIELFÄLTIGENDE KUNST, WIEN
    • ; Hegner, Jacob (1882-1962)
    • 5. Napis:
    • ołówkiem data powstania:
    • 1920.
    • ; Hellerauer Druckerei (Drezno, 1918-1930)
    • 6. Napis:
    • pieczęć okrągła sepiowa z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz ołówkiem data i numer inwentarzowwy:
    • Museum Stettin 1921. / 83.
    • ; Hegner, Jacob (1882-1962)
    • 7. Pieczęć:
    • pieczęć prostokątna liliowa i ołówkiem: starty nr inw., na nim nr inw., przekreślony:
    • M.P.Z. | Szczecin XIV 896
    • ; Hellerauer Druckerei (Drezno, 1918-1930)
    • 8. Napis:
    • ; nieznany
    • 9. Pieczęć:
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 10. Napis:
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
  • Kolekcjagrafika niemieckojęzyczna klasycznego modernizmu
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Symboliczne przedstawienie dwóch młodzieńców, ujętych z prawej, jadących konno przez górzysty pejzaż. Nagi, jasnowłosy mężczyzna z przodu pochyla głowę w dół. Podążający za nim ciemnowłosy młodziniec okryty jest płaszczem, który wydyma się na wietrze. Scena ukazana w silnym, kontrastowym światłocieniu.


Grafika Ludwiga von Hofmanna przedstawia dwóch młodzieńców jadących konno przez górski teren. Zestawiając dwie odmienne sylwetki, z których jedna wyraża gwałt, a druga rezygnację Hofmann nadał tej pełnej ekspresji scenie symboliczną wymowę. Ukazuje ona walkę światła z ciemnością. Artysta chętnie podejmował motyw nagich męskich ciał na łonie natury. Kilkakrotnie przedstawiał jeźdźców na koniach. Przykładem są obrazy olejne: Młodzieńcy z końmi w górskim pejzażu (w prywatnych zbiorach w Wiesloch), czy Jeźdźcy nad morzem (Lindenau-Museum w Altenburgu).

Grafika wykonana została w 1920 roku techniką drzeworytu langowego (na klocku ciętym wzdłuż słojów drzewa) i odbita na czerpanym papierze żeberkowym. Wydało ją w dorocznej tece za rok 1920 wiedeńskie stowarzyszenie Gesellschaft für vervielfältigende Kunst jako dodatek do czasopisma o tym samym tytule. Przygotowawczy rysunek ołówkiem z lat 1917–1920 nosił tytuł Dwaj jeźdźcy. Druk próbny pokazano na wystawie w Albstadt pod tytułem Dwaj młodzi jeźdźcy.

Ludwig von Hofmann urodził się w 1861 roku w Darmstadt, a zmarł w 1945 roku w Pillnitz koło Drezna. Studiował w latach 1883–1889 na akademii sztuki w Dreźnie, w Wielkoksiążęcej Badeńskiej Szkole Sztuki w Karlsruhe oraz w Académie Julian w Paryżu. Duży wpływ wywarli na niego poznani w Paryżu Pierre Cécile Puvis de Chavannes i Paul-Albert Besnard. Hofmann pracował jako malarz, grafik, ilustrator i pedagog. W Berlinie należał do Grupy Jedenastu i Secesji Berlińskiej. Od 1895 roku projektował ilustracje do czasopisma „Pan”. W 1903 roku został profesorem Wielkoksiążęcej Szkole Sztuki w Weimarze promującej w Niemczech twórczość artystów awangardowych. Od 1916 roku pracował na akademii drezdeńskiej, nauczając malarstwa monumentalnego. Jednocześnie zajmował się ilustratorstwem oraz tworzył cykle drzeworytów i litografii.

Ewa Gwiazdowska

magazyn