• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Jungnickel, Ludwig Heinrich (Wunsiedel 1881 - Wiedeń 1965) (projektant)

Walka kogutów II

  • grafika
Walka kogutów II
942
57
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grafika (sztuka) > grafika niemiecka
  • klassische Moderne (sztuka)
  • walka kogutów (sport)
  • koguty
  • walka
  • animalistyka

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/3004
  • Autor/WytwórcaJungnickel, Ludwig Heinrich (Wunsiedel 1881 - Wiedeń 1965) (projektant)
  • TytułWalka kogutów II | Hahnenkampf II (niemiecki)
  • NazwaAnimalistyka
  • Miejsce powstaniaKlagenfurt am Wörthersee (Europa; Austria; Karyntia; powiat Klagenfurt-Land)
  • Czas powstania1915 - 1916
  • Technikasucha igła, akwaforta
  • Materiałpapier > papier czerpany > papier czerpany żeberkowy > papier czerpany żeberkowy z filigranem
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 388 mm (wysokość)
      • 288 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 148 mm (wysokość)
      • 148 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • nadruk z nazwiskiem artysty, tytułem, techniką:
    • L.H. JUNGNICKEL
    • ; Jungnickel, Ludwig Heinrich (Wunsiedel 1881 - Wiedeń 1965)
    • 2. Sygnatura:
    • nadruk z wydawnictwem i miejscem wydania:
    • l. L H. .JUNGNICKEL, HAHNENKAMPF, RADIERUNG
    • ; Verlag der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst (Wiedeń, 1871-1934)
    • 3. Napis:
    • ołówkiem numer i cena:
    • VERLAG DER GESELLSCHAFT FÜR VERVIELFÄLTIGENDE KUNST, WIEN
    • ; Verlag der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst (Wiedeń, 1871-1934)
    • 4. Napis:
    • pieczęć okrągła sepiowa z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu:
    • K/9704 I 50,-
    • ; nieznany
    • 5. Napis:
    • ołówkiem przekreślony numer inwentarzowy:
    • Museum Stettin
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 6. Pieczęć:
    • lilia na tarczy pod półzamkniętą koroną, u dołu podwieszony monogram:
    • Graf 1424
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 7. Napis:
    • JGL
    • ; nieznany (papiernik)
    • 8. Napis:
    • 9. Znak wodny:
    • 10. Napis:
  • Kolekcjagrafika niemieckojęzyczna klasycznego modernizmu
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Arkusz w układzie pionowym ze sceną walki kogutów w nieokreślonej przestrzeni. Dwa wychudzone koguty ujęte z boku w momencie skoku. Ptaki są zwrócone do siebie dziobami i mocno wysuniętymi w przód szponami. Unoszą skrzydła i stroszą pióra, wysoko wyciagając głowy na przesadnie wydłużonych szyjach. Lewy frunący wyżej, próbuje dziobnąć prawego, który z przerażeniem wytrzeszcza oko. U tegoż widać znaczny ubytek piór.


Kompozycja Ludwiga Heinricha Jungnickela przedstawia dwa zajadle walczące koguty. Grafika została wykonana na przełomie lat 1915/1916 roku techniką akwaforty i suchej igły i odbita na czerpanym papierze żeberkowym ze znakiem wodnym papierni Van Gelder Zonen-Papier. Znak wodny przedstawia lilię na tarczy pod koroną z liliami oraz inicjał VGL umieszczony poniżej. Odbitka pochodzi z dorocznej teki grafik na rok 1916(?) zawierającej prace kilku twórców. Tekę opublikowało jako dodatek artystyczny wiedeńskie pismo Gesellschaft für vervielfältigende Kunst wydawane przez stowarzyszenie o tej samej nazwie, zajmujące się promocją i rozpowszechnianiem grafiki.

Temat walki kogutów przedstawiany był w sztuce już od czasów renesansu. Malowali je cenieni artyści niderlandzcy XVII wieku, specjalizujący się w przedstawieniach animalistycznych, czyli scenach, w których bohaterami są zwierzęta. Należał do nich Frans Snyders (1579–1657) czy Melchior Hondecoeter (1636–1695). W Anglii i Niemczech temat ten podejmowano w XIX wieku. Henry Alken (1774–1850) umieścił scenę walk kogutów w cyklu Sporting Sketches wydanym w Londynie w 1817 roku, a Wilhelm Busch (1832–1908) wykonał taką kompozycję około 1900 roku. Jungnickel parokrotnie zajął się tematem walki kogutów, stosując różne techniki artystyczne: akwarelę, rysunek ołówkiem podmalowany akwarelą, a także litografię. Omawiana tu kompozycja została powtórzona w lustrzanym odbiciu w 1923 roku.

Ludwig Heinrich Jungnickel urodził się w 1881 roku we frankońskim Wunsiedel, zmarł w 1965 roku w Wiedniu. Studiował na uczelniach artystycznych w Monachium i Wiedniu. Od 1906 roku pracował jako projektant w stowarzyszeniu artystycznym Warsztaty Wiedeńskie. Za jego najważniejsze dzieło uważana jest dekoracja secesyjnego pałacu Stocklet w Brukseli. Posługiwał się chętnie techniką drzeworytu. Od 1908 roku specjalizował się w motywach animalistycznych.

Ewa Gwiazdowska

magazyn