• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Liebermann, Max (Berlin 1847-tamże 1935) (grafik)

Portret Alberta Einsteina (Portret mężczyzny)

  • grafika
Portret Alberta Einsteina (Portret mężczyzny)
1251
304
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grafika (sztuka) > grafika niemiecka
  • klassische Moderne (sztuka)
  • portrety > portrety męskie
  • impresjonizm (sztuka)
  • Einstein, Albert (1879-1955)
  • fizyka
  • laureaci Nagrody Nobla

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/1013
  • Autor/WytwórcaLiebermann, Max (Berlin 1847-tamże 1935) (grafik)
  • TytułPortret Alberta Einsteina (Portret mężczyzny) | Bildnis Albert Einstein (niemiecki)
  • NazwaPortret
  • Miejsce powstaniaBerlin (Niemcy)
  • Czas powstania1922
  • Technikalitografia kredkowa
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 493 mm (wysokość)
      • 326 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 300 mm (wysokość)
      • 235 mm (szerokość)
  • Cykl / kompletKünstlerspende für das deutsche Buchmuseum, Leipzig, November 1922 (teka nr 1)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • ołówkiem:
    • Mliebermann
    • ; Liebermann, Max (Berlin 1847-tamże 1935)
    • 2. Sygnatura:
    • pieczęć okrągła brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu:
    • MLiebermann
    • ; Liebermann, Max (Berlin 1847-tamże 1935)
    • 3. Napis:
    • pieczęć prostokątna lila z przekreślonym numerem inwentarzowym ołówkiem, poniżej późniejszy numer inwentarzowy, przekreślony:
    • Museum Stettin
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 4. Sygnatura:
    • M.P.Z. Szczecin XIV 1789 | Graf 4313
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 5. Pieczęć:
    • 6. Napis:
    • 7. Pieczęć:
    • 8. Napis:
  • Kolekcjagrafika niemieckojęzyczna klasycznego modernizmu
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Popiersie portretowe zwrócone 3/4 w prawo przedstawia fizyka Alberta Einsteina w wieku dojrzałym. Pełna, pogodna twarz portretowanego o dużych, ciemnych oczach spogląda wprost na widza. Włosy ma bujne, zaczesane do tyłu oraz krótkie, geste wąsy. Ubrany jest w garnitur.


Grafika Maxa Liebermanna przedstawia popiersie Alberta Einsteina, jednego z najwybitniejszych współczesnych fizyków, wkrótce po jego odkryciu, że promień świetlny zakrzywia się w polu grawitacyjnym. Artysta skupił się na ukazaniu twarzy badacza. Uwagę przyciągają duże i ciemne, pełne skupienia oczy oraz wzrok skierowany w przestrzeń.

Ten portret Einsteina jest mało znany. Jest to litografia odbita na kremowym papierze imitującym papier japoński, wydana w 1922 roku przez Künstlerspende für das deutsche Buchmuseum (Dary artystów na niemieckie muzeum książki) w Lipsku, w tece nr 1. W 1923 roku Liebermann według tej grafiki namalował olejny portret fizyka. Bardziej znaną podobizną Einsteina wykonaną przez Liebermanna jest popiersie z 1925 roku.

Max Liebermann urodził się w 1847 roku w Berlinie, zmarł w 1935 roku. Był malarzem, grafikiem i rysownikiem. Uczył się początkowo w Szkole Malarskiej Carla Steffecka w Berlinie. W 1873 roku podjął studia w postępowym środowisku akademickim, w Szkole Sztuk Pięknych w Weimarze. Na jego twórczość miał wpływ realista Mihály Munkácsy. Od 1884 pracował w Berlinie. W 1892 roku wspólnie z Walterem Leistikowem założył związek artystów zwany Vereinigung der XI (Stowarzyszeniem Jedenastu), a w 1898 roku został współzałożycielem Secesji Berlińskiej. Podobnie jak Lovis Corinth i Max Slevogt wpłynął w istotny sposób na sztukę niemiecką przełomu XIX i XX wieku. Uważany jest za czołowego przedstawiciela niemieckiego impresjonizmu.

Ewa Gwiazdowska

magazyn