Popiersie portretowe zwrócone 3/4 w prawo przedstawia fizyka Alberta Einsteina w wieku dojrzałym. Pełna, pogodna twarz portretowanego o dużych, ciemnych oczach spogląda wprost na widza. Włosy ma bujne, zaczesane do tyłu oraz krótkie, geste wąsy. Ubrany jest w garnitur.
Grafika Maxa Liebermanna przedstawia popiersie Alberta Einsteina, jednego z najwybitniejszych współczesnych fizyków, wkrótce po jego odkryciu, że promień świetlny zakrzywia się w polu grawitacyjnym. Artysta skupił się na ukazaniu twarzy badacza. Uwagę przyciągają duże i ciemne, pełne skupienia oczy oraz wzrok skierowany w przestrzeń.
Ten portret Einsteina jest mało znany. Jest to litografia odbita na kremowym papierze imitującym papier japoński, wydana w 1922 roku przez Künstlerspende für das deutsche Buchmuseum (Dary artystów na niemieckie muzeum książki) w Lipsku, w tece nr 1. W 1923 roku Liebermann według tej grafiki namalował olejny portret fizyka. Bardziej znaną podobizną Einsteina wykonaną przez Liebermanna jest popiersie z 1925 roku.
Max Liebermann urodził się w 1847 roku w Berlinie, zmarł w 1935 roku. Był malarzem, grafikiem i rysownikiem. Uczył się początkowo w Szkole Malarskiej Carla Steffecka w Berlinie. W 1873 roku podjął studia w postępowym środowisku akademickim, w Szkole Sztuk Pięknych w Weimarze. Na jego twórczość miał wpływ realista Mihály Munkácsy. Od 1884 pracował w Berlinie. W 1892 roku wspólnie z Walterem Leistikowem założył związek artystów zwany Vereinigung der XI (Stowarzyszeniem Jedenastu), a w 1898 roku został współzałożycielem Secesji Berlińskiej. Podobnie jak Lovis Corinth i Max Slevogt wpłynął w istotny sposób na sztukę niemiecką przełomu XIX i XX wieku. Uważany jest za czołowego przedstawiciela niemieckiego impresjonizmu.
Ewa Gwiazdowska