• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Jutz, Adolf (1887-1945) (grafik) - Georg Pierre (18..-19..) (drukarz)

Kazanie na górze IV

  • grafika
Kazanie na górze IV
1351
324
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grafika (sztuka) > grafika niemiecka
  • klassische Moderne (sztuka)
  • Biblia (księga) > Nowy Testament > Kazanie na Górze (Biblia)
  • Jezus Chrystus (między 8 a 4 przed naszą erą - 30 lub 33)
  • wierni
  • uczniowie
  • pejzaże > pejzaże górskie
  • góry
  • religia (wierzenia) > chrześcijaństwo
  • etyka
  • myśliciel

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/1008
  • Autor/WytwórcaJutz, Adolf (1887-1945) (grafik) - Georg Pierre (18..-19..) (drukarz)
  • TytułKazanie na górze IV | Bergpredigt IV (niemiecki)
  • NazwaScena biblijna
  • Miejsce powstaniaMonachium (Niemcy)
  • Czas powstania1921
  • Technikalitografia
  • Materiałpapier > bibuła > bibułka
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 370 mm (wysokość)
      • 525 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 230 mm (wysokość)
      • 400 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • z kamienia monogram wiązany i dwie ostatnie cyfry roczne datowania:
    • AJ / 21
    • ; Jutz, Adolf (1887-1945)
    • 2. Sygnatura:
    • ołówkiem:
    • Adolf Jutz
    • ; Jutz, Adolf (1887-1945)
    • 3. Napis:
    • ołówkiem technika, numer odbitki, nazwisko drukarza i nakład:
    • auf stein gez handdruck a/o 10 Georg Pierre (25 drucken)
    • ; Jutz, Adolf (1887-1945)
    • 4. Sygnatura:
    • ołówkiem tytuł i stan:
    • Bergpredigt IV 2 Zustand (1-25)
    • ; Jutz, Adolf (1887-1945)
    • 5. Napis:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz ołówkiem data i dawnym numerem inwenatrzowym:
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 6. Napis:
    • pieczęć prostokątna liliowa z dawnym numerem inwentarzowym ołówkiem, przekreślonym:
    • ">Museum Stettin Z.B. 1923 / 392
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 7. Pieczęć:
    • dawny numer inwentarzowy, przekreślony:
    • M.P.Z. | Szczecin | Dział XIV | Nr 1033
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 8. Napis:
    • Graf 4308
    • 9. Pieczęć:
    • 10. Napis:
    • 11. Napis:
  • Kolekcjagrafika niemieckojęzyczna klasycznego modernizmu
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Jezus przedstawiony został pod rozłożystym drzewem, rosnącym na szczycie wzniesienia. Wygłasza kazanie pochylając głowę i unosząc dłonie. Otacza go duża grupa ludzi ukazanych w różnych pozach. Na ich twarzach malują się rozmaite emocje. Jedni stoją i pilnie słuchają, inni odwracają się i komentują. Kilka osób po prawej stronie siedzi, a za nimi bawi się dziecko. U stóp Chrystusa siedzi na ziemi mężczyzna w pozie myśliciela. W lewej części kompozycji ukazany został nadchodzący tłum słuchaczy. Światło słoneczne poprzez gałęzie rzuca na scenę jasne plamy. W tle delikatnie zarysowany pejzaż górski.

Grafika Adolfa Jutza ukazuje Jezusa stojącego pod drzewem na niewielkim wzniesieniu, w otoczeniu wpatrzonych w niego i zasłuchanych ludzi – uczniów i licznych wyznawców. Jezus znajduje się pośrodku tłumu, sprawiając wrażenie, jakby był jego częścią. Syn Boży jest ukazany jako pierwszy pomiędzy równymi. Według niektórych przekazów kazanie odbyło się na Górze Błogosławieństw, na północnym brzegu jeziora Genezaret, w pobliżu miasta Kafarnaum. Według innej tradycji Jezus wygłaszał kazania kilkakrotnie, w rozmaitych miejscach.

Odbitka wykonana techniką litografii, ręcznie drukowana na bibułce przez Georga Pierre’a, została wydana na przełomie lat 1920/1921. Była czwartą wersją kompozycji Jutza Kazanie na Górze. Jutz zastosował odmienną kompozycję, aby tej scenie nadać inną wymowę.

Adolf Jutz urodził się w 1887 roku we Fryburgu Bryzgowijskim, zmarł w 1945 roku w Tegernsee. Był uczniem Wielkoksiążęcej Badeńskiej Szkoły Sztuki w Karlsruhe. Studiował we Florencji oraz w Paryżu, w Académie Ranson u Paula Sérusiera i Maurice’a Denisa. Pracował głównie w Monachium. Podejmował tematykę wojenną, religijną i pejzażową, upamiętniając przyrodę Górnej Bawarii, Jury i Allgäu. Uczestniczył w pracach Związku Monachijskich Artystów Plastyków 2 Secesji.

Ewa Gwiazdowska

magazyn