• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
MOST Carl August Ludwig (1807–1883) (malarz)

W karczmie

  • obraz
W karczmie
764
165
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • wnętrza > wnętrza chaty
  • muzyka
  • stół
  • trębacz
  • basista
  • skrzypek
  • towarzystwo
  • biesiada
  • karczma

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/1402
  • Autor/WytwórcaMOST Carl August Ludwig (1807–1883) (malarz)
  • TytułW karczmie
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstaniaSzczecin (Europa; Polska; województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania1834
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałdeska drewniana
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 59 cm (wysokość)
      • 77.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • LMost 1834
    • ; MOST Carl August Ludwig (1807–1883)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Scena rozgrywa się w murowanym pomieszczeniu, na parterze starego domu. Jest to obszerna, krzyżowo sklepiona sala, oświetlona wysokimi, arkadowymi oknami ozdobnie przeszklonymi, podobnie jak we wnętrzach holenderskich. Wśród osób zapełniających salę zobrazowany został przekrój lokalnej społeczności. Pośrodku przy dużym stole ucztuje wesołe towarzystwo. Przy małym stole obok okna siedzą pojedynczy goście, jeden czyta gazetę, drugi siedzi zatopiony w myślach, inny śpi. Przez otwarte drzwi wpada z impetem trójosobowa kapela: skrzypek, basista i trębacz - znak, że to pora popołudniowa. Kobieta przy kontuarze pod ścianą czyści naczynie. Mały pomocnik dokłada szczepy do piecyka. Na podłodze, ścianach i meblach rozmieszczone są w nieładzie różne naczynia i sprzęty. Ich naturalizm przypomina holenderskie martwe natury. W otwartych drzwiach w głębi widać postacie znajdujące się w pomieszczeniu obok. Nad tymi drzwiami zawieszono stary holenderski obraz przedstawiający martwą naturę. Całą scenę wiąże w nastrojową całość popołudniowe, żółtawe światło wpadające przez okna.

August Ludwig Most wykonał tę kompozycję w 1834 roku, w którym powrócił na stałe do Szczecina po latach studiów i pracy w Berlinie i Dreźnie. Dzieło zaprezentowane zostało na dorocznej wystawie Królewskiej Akademii Sztuki w Berlinie. Okazało się tak atrakcyjne, że bezpośrednio z wystawy zostało zakupione przez Berlińskie Towarzystwo Sztuki. Do zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie zostało zakupione prawie dwa stulecia później za pośrednictwem Domu Aukcyjnego Kunsthaus Lempertz w Kolonii, wcześniej znajdowało się w zbiorach prywatnych w Nadrenii.

Malarz przedstawił rozbudowaną, wielofiguralną scenę rodzajową we wnętrzu murowanej, sklepionej gospody z wysokimi arkadowymi oknami. Wśród osób wypełniających karczmę znajduje się liczna i zróżnicowana reprezentacja lokalnej społeczności. Pośrodku, przy dużym stole ucztuje wesołe towarzystwo. Przy małym stole obok okna siedzą pojedynczy goście, jeden czyta gazetę, drugi siedzi zatopiony w myślach, inny śpi. Przez otwarte drzwi wpada z impetem trójosobowa kapela. Kobieta z obsługi pracuje przy kontuarze pod ścianą. Mały pomocnik dokłada szczapy drew do piecyka. Na podłodze, ścianach i meblach rozmieszczone są w nieładzie różne naczynia i sprzęty.

Charakterem sceny i jej opracowaniem Most nawiązał do nowożytnego malarstwa holenderskiego. Jest to widoczne m.in. w perspektywicznym przedstawieniu sali, pozach i gestach postaci, wiernym oddaniu sprzętów i przedmiotów, oświetleniu wnętrza. Sztuka siedemnastowiecznej mieszczańskiej Republiki Siedmiu Zjednoczonych Prowincji Niderlandzkich była ideowo i artystycznie bliska emancypującemu się mieszczaństwu niemieckiemu w okresie biedermeieru, które zapewne także ze względów prestiżowych chętnie wieszało na ścianach swych mieszkań sceny malowane w stylu obrazów tworzonych dla bogatych mieszczan holenderskich sprzed dwóch stuleci.

Dariusz Kacprzak

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina, ul. Księcia Mściwoja II 8, Szczecin