• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Askevold Anders Monsen (1834–1900) (malarz)

Fiord w Bergen

  • obraz
Fiord w Bergen
497
108
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • szkoła düsseldorfska
  • łodzie > łodzie żaglowe
  • statek
  • Bergen (Norwegia)
  • fiordy

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/1310
  • Autor/WytwórcaAskevold Anders Monsen (1834–1900) (malarz)
  • TytułFiord w Bergen
  • NazwaPejzaż morski
  • Miejsce powstaniaNorwegia (Europa)
  • Czas powstania1894
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 33.2 cm (wysokość)
      • 52 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • A.Askevold. 1894
    • ; Askevold Anders Monsen (1834–1900)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Widok fiordu o zmierzchu, na pierwszym planie fragment kamienistego brzegu i mężczyzna z dzieckiem oczekujący na przypływającą łódź załadowaną sianem. W dali zakotwiczony statek oraz przy brzegu łódź żaglowa, w pobliżu położonego na cyplu miasteczka. Horyzont zamykają wysokie brzegi skalne, częściowo pokryte śniegiem. Koloryt obrazu zniekształcony niewłaściwym werniksem wydaje się być utrzymany w spokojnych tonach zieleni i brązów ożywionych plamami czerwieni lub bieli sztafażu i unoszących się nad wodą mew. 

Andreas Monsen Askevold zapisał się w historii norweskiego malarstwa przede wszystkim jako autor malowniczych widoków rodzimych fiordów. Najczęściej komponował obrazy z głęboką perspektywą prowadzoną przez stromo opadające zbocza gór. Centrum przedstawienia z reguły dyskretnie ożywione było sztafażem, wyobrażeniem nadbrzeżnej osady oraz statków.

Obraz nie oddaje dokładnie widoku konkretnego miejsca, lecz jest idealizowaną wizją artystyczną, powtarzaną przez malarza z pewnymi modyfikacjami w innych dziełach (m.in. w obrazie z 1892 roku, kolekcja prywatna). Andreas Askevold zaliczany jest do pejzażystów szkoły düsseldorfskiej, której przedstawiciele łączyli dokonania romantyzmu z pogłębioną obserwacją natury. Wielu jej reprezentantów podejmowało temat norweskich plenerów m.in. Themistokles Eckenbrecher, Hans Andreas Dahl czy Adelsteen Normann. Askevold po początkowej nauce w Bergen przeniósł się na studia do Düsseldorfu, gdzie w latach 1855–1858 pod okiem Hansa Gudego zgłębiał tajniki pejzażu o wyraźnie romantycznym zabarwieniu. Późniejszy wyjazd artysty do Paryża, w latach 1861–1866, zaowocował przyjęciem bardziej realistycznej postawy pod wpływem malarstwa barbizończyków (m.in. Theodora Rousseau i Constantina Troyon). Andreas Monsen Askevold był laureatem wielu nagród, m.in. na Wystawie Światowej w Wiedniu (1873) i Filadelfii (1876).

Dariusz Kacprzak

magazyn