• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Hari Jan (1772–1849) (malarz)

Plaża w Scheveningen

  • obraz
647
135
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • latarnia
  • wydmy
  • plaża
  • Scheveningen (Holandia)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/1294
  • Autor/WytwórcaHari Jan (1772–1849) (malarz)
  • TytułPlaża w Scheveningen
  • NazwaPejzaż morski
  • Miejsce powstaniaHolandia (Europa)
  • Czas powstaniamiędzy 1820 - 1835
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałdeska dębowa
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 27 cm (wysokość)
      • 33.7 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • częściowo nieczytelny:
    • MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO | W SZCZECINIE | Nr Inw. MNS/Szt/1294 | Nr Kat.
    • ; Muzeum Pomorza Zachodniego Szczecin
    • 2. Sygnatura:
    • J.Hari ...
    • ; Hari Jan (1772–1849)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Po lewej przedzielone sztachetami, zarośnięte skąpą zielenią wydmy, zza których wyłania się wieża latarniowa i dachy zabudowań z kościołem. Na piaszczystym brzegu szereg wyciągniętych kutrów, drobne sylwetki postaci ludzkich i jednego jeżdźca w cylindrze.Na morzu kilka kutrów o czerwonych żaglach. 2/3 kompozycji zajmuje niebo, częściowo przysłonięte szaro-białymi kłębiącymi się chmurami.

Pejzaż przedstawia fragment plaży znanego holenderskiego kurortu nadmorskiego w Scheveningen, oddalonego o 6 km od centrum Hagi, będącego współcześnie dzielnicą administracyjnej stolicy Niderlandów. Na początku XIX wieku było ono spokojną osadą rybacką z piaszczystym brzegiem morskim, szeroką plażą, niewielkimi, porośniętymi roślinnością wydmami, bezpośrednio sąsiadującymi z zabudowaniami.

Identyfikację lokalizacji umożliwia wyłaniająca się zza subtelnie wydobytych miękkim światłem słonecznym wydm wieża z charakterystycznym hełmem – to Oude Kerk przy Keizerstraat. Obok widoczne są dachy sąsiednich zabudowań, w tle dostrzec można fragment dwuwieżowej fasady innego z kościołów. Na plaży znajduje się szereg wyciągniętych na brzeg kutrów, kilka kolejnych pływa przy brzegu. Bohaterem obrazu jest natura – obraz to swoiste studium nieba, które wypełnia znaczną część kompozycji (linia horyzontu w 1/3 wysokości obrazu). Drobne sylwetki ludzi spacerujących po plaży ożywiają kompozycję. Przedstawiony najbliżej widza, poruszający się konno mężczyzna w cylindrze na głowie, został namalowany, jak się wydaje, w innej skali niż pozostałe postaci.

Sposób opracowania potwierdza opanowanie przez twórcę warsztatu miniaturzysty. Praca zapewne wyszła spod ręki Johannesa Hariego I, ucznia Jeana George’a Teissiera. Hari znany jest dziś głównie z licznych miniatur portretowych, chociaż w dorobku artysty znajdują się także sceny rodzajowe i portrety w większym formacie. Kontynuatorem malarskich tradycji rodzinnych był Johannes Hari II (1807–1887), podobnie jak ojciec przez całe życie związany z Hagą i podobnie jak on malujący sceny rodzajowe, portrety oraz widoki miejskie. Na obecnym etapie badań, wobec niewystarczającego materiału porównawczego, trudno jednoznacznie przesądzić o autorstwie szczecińskiego obrazu, który mógł powstać w latach trzydziestych XIX wieku, kiedy obaj twórcy działali równolegle.

Dariusz Kacprzak

magazyn