• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Boeck Johann Friedrich (1811–1873) (malarz)

Krużganki z widokiem na pejzaż zimowy z zamkiem

  • obraz
Krużganki z widokiem na pejzaż zimowy z zamkiem
759
159
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • zamki
  • krużganek
  • klasztory
  • pejzaż zimowy

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/1271
  • Autor/WytwórcaBoeck Johann Friedrich (1811–1873) (malarz)
  • TytułKrużganki z widokiem na pejzaż zimowy z zamkiem
  • NazwaPejzaż zimowy
  • Miejsce powstaniaNiemcy (Europa)
  • Czas powstaniamiędzy 1840 - 1860
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 73.7 cm (wysokość)
      • 84.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • J.Boeck
    • ; Boeck Johann Friedrich (1811–1873)
  • Sposób nabyciadar
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Johann Friedrich Boeck, pomorski romantyk urodzony w Greifswaldzie, a zmarły w Szczecinie, malował przede wszystkim pejzaże i portrety. W zbiorach Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie znajdują się dwa portrety oraz Widok portu w Greifswaldzie i Widok Drezna w świetle księżyca. Muzeum Narodowe w Szczecinie jest w posiadaniu jednego dzieło malarza – nastrojowego pejzażu zimowego z widocznym w oddali warownym zamkiem.

Ciemne obramienie górskiego krajobrazu w postaci średniowiecznych krużganków potęguje wrażenie głębi. Dzięki takiemu zabiegowi malarskiemu podkreślone zostały zarówno samotna postać odśnieżająca drogę przed klasztorem, jak i zimowa panorama z malowniczym zamkiem w oddali. Oryginalny sposób skadrowania kompozycji buduje tajemniczy, może trochę baśniowy nastrój obrazu. Uwagę zwracają liczne detale sklepionej sieni na pierwszym planie – porozrzucane kamienie, zamurowana brama z kratą, barokowe epitafium ponad nią, czy płyty nagrobne wmurowane w ścianę, bądź umieszczone w posadzce.

Obraz powstały około połowy XIX wieku, będący świadectwem dojrzałego stylu Johanna Friedricha Boecka, przywodzącego skojarzenia z twórczością Caspara Davida Friedricha, wpisuje się w nurt romantycznych pejzaży niemieckich z widokami zamków i klasztorów, powstających w Niemczech od lat trzydziestych XIX stulecia – dość przywołać tutaj Wirydarz w śniegu Carla Friedricha Lessinga, Klasztor Burgeis w Tyrolu Karla Eduarda Biermanna, czy Zimowy krużganek Carla Georga Adolpha Hasenpfluga.

Dariusz Kacprzak

magazyn