Johann Friedrich Boeck, pomorski romantyk urodzony w Greifswaldzie, a zmarły w Szczecinie, malował przede wszystkim pejzaże i portrety. W zbiorach Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie znajdują się dwa portrety oraz Widok portu w Greifswaldzie i Widok Drezna w świetle księżyca. Muzeum Narodowe w Szczecinie jest w posiadaniu jednego dzieło malarza – nastrojowego pejzażu zimowego z widocznym w oddali warownym zamkiem.
Ciemne obramienie górskiego krajobrazu w postaci średniowiecznych krużganków potęguje wrażenie głębi. Dzięki takiemu zabiegowi malarskiemu podkreślone zostały zarówno samotna postać odśnieżająca drogę przed klasztorem, jak i zimowa panorama z malowniczym zamkiem w oddali. Oryginalny sposób skadrowania kompozycji buduje tajemniczy, może trochę baśniowy nastrój obrazu. Uwagę zwracają liczne detale sklepionej sieni na pierwszym planie – porozrzucane kamienie, zamurowana brama z kratą, barokowe epitafium ponad nią, czy płyty nagrobne wmurowane w ścianę, bądź umieszczone w posadzce.
Obraz powstały około połowy XIX wieku, będący świadectwem dojrzałego stylu Johanna Friedricha Boecka, przywodzącego skojarzenia z twórczością Caspara Davida Friedricha, wpisuje się w nurt romantycznych pejzaży niemieckich z widokami zamków i klasztorów, powstających w Niemczech od lat trzydziestych XIX stulecia – dość przywołać tutaj Wirydarz w śniegu Carla Friedricha Lessinga, Klasztor Burgeis w Tyrolu Karla Eduarda Biermanna, czy Zimowy krużganek Carla Georga Adolpha Hasenpfluga.
Dariusz Kacprzak