Fragment nabrzeża portowego z przycumowanym statkiem żaglowo-parowym, przy nim niewielki parowiec. Z lewej dziób dwumasztowca, analogicznego statku żaglowo-parowego oraz maszty dwóch żaglowców. Z prawej strony dźwig, za którym widać zwartą zabudowę budynków ulicy wychodzącej na nabrzeże. Statki w kolorach czerni, czerwieni i bieli; domy żółtawe.
Antonie Biel edukację artystyczną rozpoczęła w 2. połowie lat pięćdziesiątych XIX wieku w berlińskim atelier Wilhelma Schirmera, a kontynuowała w düsseldorfskiej akademii u Karla Friedricha Lessinga oraz w pracowni Hansa Gudego w akademii w Karlsruhe. Po studiach osiadła w Berlinie i od 1862 roku regularnie uczestniczyła w wystawach Królewsko-Pruskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie oraz Berlińskiego Towarzystwa Sztuk Pięknych. Interesowały ją krajobrazy Harzu i Spreewaldu oraz pejzaże wybrzeży Bałtyku i Morza Północnego. Pośród nadmorskich widoków artystka odnajdywała interesujące światło, udawało się jej uchwycić romantyczną ulotność zmian natury oraz melancholijno-groźną nastrojowość.
W 1881 roku Królewska Galeria Narodowa w Berlinie, przygotowując monograficzną wystawę prac artystki, zakupiła i zaprezentowała obraz Parowiec przy nabrzeżu załadunkowym. W marcu 1937 roku dzieło wypożyczono na wystawę do Muzeum Kołobrzegu. W czasie drugiej wojny światowej zostało ono ukryte w kołobrzeskiej składnicy, skąd w 1945 roku trafiło do zbiorów Muzeum Miejskiego w Szczecinie i obecnie znajduje się w zasobach Muzeum Narodowego w Szczecinie.
Obraz przedstawia nabrzeże portu w Stralsundzie z przycumowanym statkiem żaglowo-parowym, obok którego znajduje się niewielki parowiec. Z lewej strony widoczny jest dziób kolejnego statku oraz maszty dwóch innych żaglowców. Z prawej strony znajduje się dźwig, służący do transportowania ładunków z nabrzeża na statki. Drugi plan wypełniają portowe ceglane budynki magazynowe, po lewej stronie obrazu znalazł się fragment ulicy wychodzącej na nabrzeże ze zwartą miejską zabudową. Ostre refleksy słońca padające na część budynków oraz fragmenty statków, kontrastujące z partiami skrytymi w cieniu, wzmacniają relacje przestrzenne w obrazie. Za pomocą światła i zastosowanych plam barwnych – żółtawych fasad domów, czerwonobrunatnych ścian magazynów oraz czerwonoczarnobiałych elementów statków Antonie Biel zbudowała nastrój portowego widoku.
Dariusz Kacprzak