• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Kühn Max (1888–1970) (malarz)

Manhagener Moor

  • obraz
Manhagener Moor
626
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Dramburg
  • Drawsko Pomorskie (Polska)
  • Manhagen (Niemcy)
  • Kopytnik (Polska)
  • bagna

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/1118
  • Autor/WytwórcaKühn Max (1888–1970) (malarz)
  • TytułManhagener Moor | Pejzaż bagienny z okolic Kopytnika (niemiecki)
  • NazwaPejzaż
  • Miejsce powstaniaKopytnik (Pomorze Zachodnie, Polska)
  • Czas powstania1926
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałolej
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 65.5 cm (wysokość)
      • 96.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • MNS/Szt-1118 | "PEJZAŻ BAGIENNY Z OKOLIC MAUNHAGEN", | Max Kühn, Pom. Zach., 1926 r., | ol/pł, 66,5 x 86,5 cm
    • ; Muzeum Narodowe Szczecin
    • 2. Napis:
    • P.S.129
    • ; nieznany
    • 3. Nalepka/naklejka:
    • Uniwersytet Mikołaja Kopernika | Nr inw. zakładu 395 Nr dokumentacji ... | prace wykonał (a) LUDMIŁA TYMIŃSKA rok ... | pod kierunkiem MGR ELŻBIETY SZMIT-NAUTS | zabiegi PEŁNA KONSERWACJA : PROSTOWANIE, KONSOLIDA- | CJA, OCZYSZCZANIE, KITOWANIE, PUNKTOWANIE, | WERNIKSOWANIE
    • ; Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń
    • 4. Napis, znak odręczny:
    • Manhagener Moor | Jŭli 1926
    • ; Kühn Max (1888–1970)
    • 5. Sygnatura:
    • Max Kühn | 1926
    • ; Kühn Max (1888–1970)
  • Sposób nabyciaprzekaz
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Max Kühn urodził się w szczecińskiej rodzinie prowadzącej zakład krawiecki. Do tego zawodu przygotowywany był także przyszły artysta, który w tradycyjnym siadzie tureckim na stole krojczego rysował na swoich mankietach. Za wstawiennictwem jednego z klientów ojca mógł ostatecznie porzucić naukę rzemiosła, by w latach 1911–1914 podjąć studia w ośrodku kształceniowym przy berlińskim Muzeum Sztuk Użytkowych. Po ich ukończeniu powrócił do Szczecina, gdzie do 1945 roku zajmował pracownię przy Kaiser-Wilhelm-Straße (dziś plac Lotników). Wyspecjalizował się w pejzażu i wedutach, które tworzył jeszcze przed wyjazdem do stolicy, zapewne z inspiracji nauczyciela gimnazjum miejskiego Theodora Kugelmanna. W latach dwudziestych XX wieku często odbywał wycieczki krajoznawcze, których pokłosie stanowiły cykle rysunkowe i obrazy olejne. Kontynuując tradycję północnoniemieckich romantyków – z Casparem Davidem Friedrichem na czele – Kühn wybierał motywy nie tylko atrakcyjne wizualnie, lecz także istotne ze względów historycznych i politycznych. Należał do nich Pejzaż bagienny z okolic Kopytnika na ziemi drawskiej, uwieczniony w lipcowy dzień 1926 roku. Niemiecka nazwa osady, Manhagen, oznaczając miejsce obronne w lesie, stanowiła zapewne świadectwo trzynastowiecznej kolonizacji saksońskiej. Identyczne miana nadawano granicznym grodom w szerokim pasie od Meklemburgii, przez Rugię po Pomorze Tylne. Dyskurs kresowy i ekspansyjny należał w okresie międzywojennym do najsilniejszych, zwłaszcza w Marchii Granicznej Poznańsko-Zachodniopruskiej (Grenzmark Posen-Westpreußen), która obejmowała tereny historycznego Pomorza z Drawskiem i graniczyła z Wielkopolską oraz polskim województwem pomorskim. Uchwycenie piękna mokradłowego pejzażu z purpurowym niebem i czerwieniejącymi źdźbłami traw miało zatem wydźwięk patriotyczny, wskazujący na długą metrykę niemieckiego osadnictwa na tych terenach.

Szymon Piotr Kubiak

magazyn