Popiersie dziewczynki o jasnych włosach z wplecioną przepaską z różowej szarfy,długie kolczyki z przezroczystego kryształu górskiego. Ubrana w śnieżnobiałą sukienkę dekorowaną okrągłym karczkiem z szerokim koronkowym kołnierzem, wykonanym z materiału w krateczkę. Sygnatura niewidoczna.
Obraz, odnotowany już w przedwojennych zbiorach muzealnych, przedstawia córkę szczecińskiego kupca Augusta Ferdinanda Schiffmanna. Ukazując dziewczynkę w popiersiu, en face, August Ludwig Most, najwybitniejszy przedstawiciel biedermeieru w Szczecinie, skupił się na przedstawieniu twarzy kilkuletniej modelki. Realistycznie oddał delikatne rysy twarzy dziewczynki, a w bystrym spojrzeniu połączonym z lekkim uśmiechem potrafił wyrazić jej żywe usposobienie i ciekawość świata. Odświętny strój – śnieżnobiała sukienka z szerokim koronkowym kołnierzem, nad czołem przepaska z różowej szarfy, wzdłuż skroni wpleciona we włosy, długie kolczyki z przezroczystego kryształu górskiego – świadczy o reprezentacyjnym przeznaczeniu konterfektu. Charakter przedstawienia potwierdza też zachowana oryginalna, bogato zdobiona rama. Portrety należały do tematyki podejmowanej przez Mosta równie chętnie jak sceny rodzajowe. Ze szczególną wrażliwością artysta przedstawiał dzieci, umiejętnie oddając nie tylko ich powierzchowność, ale i psychikę, czego przykład stanowi szczeciński konterfekt kilkuletniej Auguste Schiffmann, po zamążpójściu noszącej nazwisko Kittel.
Dariusz Kacprzak