• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
LEVIN Julio (1901–1943) (malarz)

Nad Odrą (Próżniak)

  • obraz
Nad Odrą (Próżniak)
759
154
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Taras Hakena (Wały Chrobrego)
  • sztuka wynaturzona
  • sztafaż
  • mężczyźni
  • ławki
  • mosty
  • holowniki
  • Odra, rzeka (Polska)
  • pejzaże

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/669/2
  • Autor/WytwórcaLEVIN Julio (1901–1943) (malarz)
  • TytułNad Odrą (Próżniak)
  • Miejsce powstaniaSzczecin (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstaniaokoło 1930
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 24 cm (wysokość)
      • 37 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • An der Oder
    • ; LEVIN Julio (1901–1943)
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja w układzie diagonalnym. Na pierwszym planie ujęta od tyłu ławka. Siedzący na niej mężczyzna w niebieskim ubraniu i kapeluszu zwrócony ku widokowi w dole: rzeki Odry z zarysem sylwet zabudowy po obu brzegach i łukiem mostu. Na rzece holownik. Za mężczyzną po prawej zarysy wierzchołków topoli.

Julo Levin, urodzony w rodzinie szczecińskiego kupca bławatnego, kształcił się w Szczecinie, Essen, Monachium i Düssledorfie. W swojej twórczości łączył doświadczenia niemieckiego ekspresjonizmu (inspirując się dziełami Jana Thorna Prikkera, Heinricha Nauena, Augusta Mackego, Franza Marca), z dokonaniami francuskich postimpresjonistów (Paul Cézanne) i fowistów (André Derain). Prace artysty cechuje umiejętność eliminacji szczegółów, dążność do upraszczania pozbawionych modelunku form, sprowadzanych częstokroć do brył, wrażliwość na układy przestrzenne, staranny wybór motywów i dbałość o harmonię barwną kompozycji, pewność pociągnięć pędzla oraz rozmach gestu malarskiego. Działał przede wszystkim w Nadrenii, wielokrotnie bywał także w Szczecinie. W 1933 roku dzieła Levina uznano za „sztukę zwyrodniałą”, malarz otrzymał zakaz wykonywania zawodu i wystawiania swoich prac. W 1943 roku został po raz kolejny aresztowany i wywieziony do obozu w Auschwitz, gdzie zmarł. Dzięki zaangażowaniu m.in. Mieke Monjau, przyjaciółki i żony malarza Franza Monjaua, przyjaciela Jula Levina, szczęśliwie ocalała część jego dorobku artystycznego.

W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajdują się cztery dzieła malarza przedstawiające rodzinne miasto – obraz wykonany techniką olejną oraz trzy akwarele. Jedna z niewielkich akwarel jest dwustronna. Kompozycja na verso przedstawia siedzącego na ławce na Tarasie Hakena (obecnie Wały Chrobrego) szczecińskiego flanera, spoglądającego na rozciągający się stamtąd malowniczy widok na Odrę i Łasztownię. Praca znajdująca się na odwrocie jest także pejzażem. Prezentuje widok Odry na brzeg Łasztowni ze znajdującymi się tam budynkami gospodarczymi i magazynami. Na pierwszym planie z lewej strony artysta umieścił przycumowany do brzegu niewielki trójmasztowiec ze zwiniętymi żaglami. Obie kompozycje są świadectwem szczęśliwych wakacji Levina spędzonych w Szczecinie, beztroskiego czasu kontemplacji znajomych miejsc.

Dariusz Kacprzak

magazyn