• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
LEVIN Julio (1901–1943) (malarz)

Szczecin XXI. Nad Odrą.

  • obraz
Szczecin XXI. Nad Odrą.
760
157
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • sztuka wynaturzona
  • Szczecin (województwo zachodniopomorskie)
  • Odra, rzeka (Polska)
  • kamienice
  • nabrzeża
  • statki pasażerskie
  • pejzaże
  • jachty

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/669/1
  • Autor/WytwórcaLEVIN Julio (1901–1943) (malarz)
  • TytułSzczecin XXI. Nad Odrą. (niemiecki)
  • NazwaPejzaż
  • Miejsce powstaniaSzczecin (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstaniaokoło 1930
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 24 cm (wysokość)
      • 37 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • Szczecin XXI
    • ; LEVIN Julio (1901–1943)
    • 2. Sygnatura:
    • J Levin
    • ; LEVIN Julio (1901–1943)
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Widok na port w Szczecinie przedstawione w układzie poziomym z wykorzystaniem barw różowych, zielonych, żółtych oraz niebieskiej tonacji. Na pierwszym planie woda, po lewej stronie jacht, po prawej mały statek pasażerski żeglugi przybrzeżnej. W oddali widoczna nieregularna zabudowa kamienic.

Julo Levin, urodzony w Szczecinie w rodzinie kupca bławatnego, kształcił się w Szczecinie, Essen, Monachium i Düssledorfie. W swojej twórczości łączył doświadczenia niemieckiego ekspresjonizmu (inspirując się dziełami Jana Thorna Prikkera, Heinricha Nauena, Augusta Mackego, Franza Marca), z dokonaniami francuskich postimpresjonistów (Paul Cézanne) i fowistów (André Derain). Prace artysty cechuje umiejętność eliminacji szczegółów, dążność do upraszczania pozbawionych modelunku form częstokroć sprowadzanych do brył, wrażliwość na układy przestrzenne, staranny wybór motywów i dbałość o harmonię barwną kompozycji, pewność pociągnięć pędzla oraz rozmach gestu malarskiego. Działał przede wszystkim w Nadrenii, wielokrotnie bywał także w Szczecinie. W 1933 roku dzieła Levina uznano za „sztukę zwyrodniałą”, malarz otrzymał zakaz wykonywania zawodu i wystawiania swoich prac. W 1943 roku został po raz kolejny aresztowany i wywieziony do obozu w Auschwitz, gdzie zmarł. Dzięki zaangażowaniu m.in. Mieke Monjau, przyjaciółki i żony malarza Franza Monjaua, przyjaciela Jula Levina, szczęśliwie ocalała część jego dorobku artystycznego.

Muzeum Narodowe w Szczecinie jest w posiadaniu czterech dzieł malarza, przedstawiających rodzinne miasto – obrazu wykonanego techniką olejną oraz trzech akwareli. Jedna z niewielkich akwarel jest dwustronna. Kompozycja na verso przedstawia siedzącego na ławce, na Tarasie Hakena (obecnie Wały Chrobrego) szczecińskiego flanera, spoglądającego na rozciągający się stamtąd malowniczy widok na Odrę i Łasztownię. Praca znajdująca się na odwrocie także jest pejzażem. Prezentuje widok na brzeg Łasztowni ze znajdującymi się tam budynkami gospodarczymi i magazynami. Na pierwszym planie z lewej strony artysta umieścił przycumowany do brzegu niewielki trójmasztowiec ze zwiniętymi żaglami. Obie kompozycje są świadectwem szczęśliwych wakacji Levina spędzonych w Szczecinie, beztroskiego czasu kontemplacji znajomych miejsc.

Dariusz Kacprzak

magazyn