• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Skoczylas Władysław (1883–1934) (malarz)

Młockarnia

  • obraz
Młockarnia
732
144
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • dwudziestolecie międzywojenne
  • rolnictwo
  • żniwa
  • wieś
  • młocarnia
  • pejzaż wiejski

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/614
  • Autor/WytwórcaSkoczylas Władysław (1883–1934) (malarz)
  • TytułMłockarnia
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstaniaWarszawa (województwo mazowieckie)
  • Czas powstania1927
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 70 cm (wysokość)
      • 100 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • Władysław Skoczylas | Młockarnia, 1927 | akwarela / papier, 70 x 100 | Muzeum Narodowe - Szczecin
    • ; nieznany
    • 2. Sygnatura:
    • W. Skoczylas 1927
    • ; Skoczylas Władysław (1883–1934)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na tle ciemnobrązowego wnętrza jasnoczerwona płaszczyzna ujętej z boku młockarni w toku pracy. Trzy kobiety na pierwszym planie (dwie odwrócone plecami) podają widłami snopki dwu kobietom na górze maszyny, które pochylone odbierają je i układają; po lewej stronie na dole dwie kobiety podgarniające sypiące się obok strumieniem ziarno; twarze niewidoczne, postacie ukazane z boku; ósma postać z prawej, przy krawędzi obrazu pomaga lub nadzoruje pierwszą trójkę, częściowo zasłonięta przez jedną z kobiet; wszystkie postacie w chustach, boso, spódnice z zapaskami. Koloryt: brąz wnętrza, czerwień młockarni, beż, czerwień i błękit spódnic, biel bluzek, chusty jasno-czerwone, żółte.

Indywidualność twórczości Władysława Skoczylasa jest wynikiem umiejętnego łączenia doświadczeń związanych z pracą w różnych materiach. Studiował malarstwo i rzeźbę, znany jest zaś przede wszystkim z drzeworytów. Sylwetki na obrazach pokazują poszukiwania modernistyczne w rzeźbie, akwarele zaś malowane są w sposób nietypowy dla tej techniki. Te i tym podobne zabiegi sprawiają, że dzieła takie jak Młocarnia z 1927 roku nabierają oryginalnego charakteru – spotykają się w nim jednocześnie nawiązania do dawnych mistrzów i do sztuki prymitywnej, ale też podhalańskiego malarstwa na szkle. Skoczylas był zafascynowany legendą Skalnego Podhala i rycin ludowych, co było typowe dla Młodej Polski, z której wywodził swoją poetykę. Wśród działań potwierdzających takie zainteresowania była współpraca z formistami w 1917 roku, którzy dążyli do stworzenia nowoczesnego stylu narodowego.

 Młociarnia to kolejny obraz, w którym malarz pokazuje kobiety przy pracy. Nie ma na nim żadnego mężczyzny, co nie jest bez znaczenia. Kobiety są przedstawione bardzo schematycznie. To uproszczone formy wskazujące na tradycję ludyczną. Mamy do czynienia z podkreśleniem pewnego schematyzmu działań, które mają unaocznić ich cykliczność. To on jest istotą pracy, która zapewnia nie tylko byt materialny, ale nadaje także sens egzystencjalny. Wzniosłość przedstawienia podkreślają nawiązania stylistyczne do wielkich mistrzów – mowa tu między innymi o roli kolorów i sposobu ich łączenia. Ważną rolę odgrywa światłocień – to on podkreśla centralną scenę. Artyście daleko do prób realistycznego odzwierciedlania rzeczywistości, znacznie bliżej natomiast do minimalizowania środków wyrazu charakterystycznego dla niemieckiego ekspresjonizmu.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn