• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Kossak Juliusz (1824–1899) (malarz)

Morsztyn pod Chocimiem

  • obraz
Morsztyn pod Chocimiem
782
162
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • portrety konne
  • malarstwo polskie
  • śmierć
  • konie
  • Chocim (Ukraina)
  • Morsztyn (wojewoda)
  • szable
  • kołczany

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/562
  • Autor/WytwórcaKossak Juliusz (1824–1899) (malarz)
  • TytułMorsztyn pod Chocimiem
  • NazwaScena batalistyczna
  • Miejsce powstaniaKraków (województwo małopolskie)
  • Czas powstania1885
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 38 cm (wysokość)
      • 56 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Znak odręczny:
    • poświadczenie dotyczące oryginalności dzieła:
    • W zupełności zgadzam się | z powyższą opinią Prof. Dr | Feliksa Kopery | 2/IV. 1962 r. | Dr Kazimierz Buczkowski
    • ; Buczkowski Kazimierz (1897–1967)
    • 2. Nalepka/naklejka:
    • s. 17.III.46. | Przedmiot orzeczenia: Obraz malowany farbami |akwarelowymi na białym papierze. Wymiary wycięcia w passe partout : wys.| 38 cm, szer. 55,8 cm. Przedstawia "Morsztyna pod Chocimem". Dołem na | lewo sygnowany: "Juliusz Kossak / 1885" | Opis obrazu: Na siwym koniu pędzącym ku prawej siedzi | rycerz polski i wlecze po ziemi tureckiego jeńca, ściągniętego z wierz-| chowca / widzianego za nogami Turka / za pomocą arkanu oburącz trzymanego. | Morsztyn jest w pancerzu, na który przez ramię zarzucona jest skóra pan- | tery, na głowie ma futrzaną czapkę z długimi piórami. Ubrany w czerwone | spodnie i żółte wysokie buty. Przed koniem leży trup nieprzyjaciela i po- | rzucona broń. W głębi na lewo widać skupisko walczących, na prawo zaś, | poza wałem obsadzonym gęsto zbrojnymi - zabudowania miasta. Wzdłuż wału | biegnie ostrokół, przed którym poniżej widać dwie bose stopy wystające | w górę / należące do trupa leżącego widocznie w rowie /. Niebo zaciągnięte | bielą chmur o żółtawym zabarwieniu. | Orzeczenie: Nie znajduję żadnego powodu, aby w wyżej | opisanym obrazie kwestionować autentyczność pracy Juliusza Kossaka | /ur. 1824, zm. 1899/ i obraz ten uznaję za dzieło tego artysty. | Nadmieniam, że Juliusz Kossak temat tego obrazu powtarzał z pew-| nymi odmianami w szczegółach. | W Krakowie, dnia 8 marca 1946 r. | / prof. dr Feliks Kopera / Dyrektor Muzeum Narodowego | Zaprzysiężony biegły sądowy 
    • ; Kopera Feliks (1871–1952)
    • 3. Sygnatura:
    • Juliusz Kossak | 1885
    • ; Kossak Juliusz (1824–1899)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz przedstawia pędzącego na koniu rycerza ciągnącego na arkanie człowieka. W głębi po lewej koń osiodłany, mężczyzna z uniesioną szablą, rozwinięta turecka chorągiew, zarysy wojska. Po prawej za palisadą z drzewa i fosą ziemną wojsko, biało-czerwona rozwinięta chorągiew. W głębi zarysy budowli. Na pierwszym planie, pośrodku obrazu, poniżej pędzącego na koniu rycerza postać leżąca na ziemi, ze strzałami w kołczanie i mieczem w wykręconej ręce, obok po lewej tarcza. Po prawej, poniżej palisady, sterczą z ziemi gołe stopy. Koloryt jasny: przewaga tonów piaskowych. Koń siwy, Morsztyn w zbroi, na niej skóra tygrysia. Spodnie czerwone, jasnożółtawe wysokie buty.

Juliusz Kossak pobierał lekcje rysunku we Lwowie u Jana Maszkowskiego, ale jego umiejętności w dużej mierze są wynikiem samokształcenia. Był nestorem rodu artystów (Wojciecha Kossaka, Zofii Kossak, Jerzego Kossaka, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Magdaleny Samozwaniec). W centrum jego działalności artystycznej było pielęgnowanie polskości. W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się obraz Alexander Morsztyn pod Chocimiem. Przedstawia pędzącego na siwku Aleksandra Morsztyna, późniejszego sekretarza królewskiego i wojewody wendeńskiego, który ciągnie na arkanie człowieka. W głębi po lewej stronie znajduje się osiodłany koń, obok niego widać mężczyznę z uniesioną szablą. Tuż nad nim i nad koniem widnieje rozwinięta turecka chorągiew i zarysy wojska. Po prawej, za palisadą z drzewa i fosą, pokazane zostało wojsko z polską chorągwią. W głębi jawi się zarys architektury Chocimia. Na pierwszym planie, przed rycerzem na koniu, pośrodku obrazu widoczna postać leży na ziemi, ze strzałami w kołczanie i mieczem w wykręconej ręce, a obok po lewej stronie tarcza. Po prawej, poniżej palisady sterczą z ziemi gołe stopy. Jest to scena z dzieła literatury staropolskiej pt. Wojna Chocimska Wacława Potockiego napisanego w 1670 roku, a upamiętniającego wydarzenia sprzed pięćdziesięciu lat Opowieść głosiła, że wojska polskie zwyciężyły pod dowództwem hetmana Karola Chodkiewicza nad armią turecką Osmana w 1621 roku, co mija się z faktami historycznymi. Bitwa została nierozstrzygnięta i zakończyła się zawieszeniem broni i porozumieniem. To nie był jedyny przypadek, gdy Juliusz Kossak sięgnął do twórczości Potockiego. Szczeciński obraz jest jedną z późniejszych wersji kompozycji, która była prezentowana wcześniej jako rycina dla „Tygodnika Ilustrowanego”. Jest to zobrazowanie sceny z czwartej części utworu.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn