• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
KOSSAK Juliusz (1824–1899) (malarz)

Luzak

  • obraz
Luzak
781
154
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • rogatywka (nakrycie głowy)
  • uzda
  • malarstwo polskie
  • portrety konne
  • konie

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/561
  • Autor/WytwórcaKOSSAK Juliusz (1824–1899) (malarz)
  • TytułLuzak
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstaniaKraków (województwo małopolskie)
  • Czas powstania1898
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 25.5 cm (wysokość)
      • 33 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • Juliusz Kossak | 1898
    • ; KOSSAK Juliusz (1824–1899)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na pierwszym planie jeździec na koniu kierujący się ku lewej stronie. Lewą ręką trzyma uzdę biegnącego obok luzem konia. Mężczyzna w kurtce z futrzanym kołnierzem, w rogatywce na głowie. Na dalekim planie zarys wsi z sygnaturą kościoła pośród drzew po prawej stronie. U dołu obrazu dwie rośliny. Koloryt jasny.

Muzeum Narodowe w Szczecinie cieszy się zbiorem kilku obrazów ukazujących najbardziej popularny motyw w twórczości Juliusza Kossaka – konie. Najpóźniejszym z ich jest Luzak z 1989 roku. To nie jedyny obraz o tym tytule w dorobku ojca rodu malarzy przedstawiający niezaprzężonego konia, który porusza się obok jeźdźca na koniu. Znamy bowiem między innymi obraz z Biblioteki Ossolineum we Wrocławie (Luzak, 1876), czy dzieło o tym samym tytule z 1892 roku ze zbiorów prywatnych. Przykładów jest znacznie więcej. Motyw ten przedstawiany jest w różnych kontekstach. Czasem tło bywa mało znaczące, a czasem w tle ma miejsce scena batalistyczna. Zmienia się także perspektywa ukazania koni i jeźdźców. Różni się też kolorystyka, od bardziej realistycznej, złożonej, wielobarwnej (na przykład z wybijającym się kolorem niebieskim) do bardziej ograniczonej do tonacji szarości i brązów (tak jest w wypadku szczecińskiego Luzaka). Najczęściej też artysta ukazuje skrupulatnie różnego rodzaju stroje typowe dla żołnierzy, ale też innych jeźdźców. Na szczecińskim obrazie widzimy jeźdźca w kurtce z futrzanym kołnierzem, w rogatywce na głowie. W centrum tej kompozycji znajdują się dwa konie i jeździec. Tło jest dość neutralne, na dalekim planie ukazany został zarys wsi z sygnaturą kościoła pośród drzew. Były to obrazy bardzo popularne wśród odbiorców, często kupowane, ale także zawarte na szeroko dostępnych pocztówkach czy znaczka pocztowych. Reprodukcje tych obrazów były wielokrotnie powielane i znajdowały miejsce w niejednym domu. Były tworzone też liczne wierne kopie, które również znajdowały swoich amatorów.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn