• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Lampi Franciszek (1782–1852) (malarz)

Pejzaż fantastyczny

  • obraz
Pejzaż fantastyczny
877
161
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • pejzaż
  • pomniki
  • pasterze
  • zbocza skalne
  • kapliczki
  • sentymentalizm
  • romantyzm (styl)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/53
  • Autor/WytwórcaLampi Franciszek (1782–1852) (malarz)
  • TytułPejzaż fantastyczny
  • NazwaPejzaż
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstaniaokoło 1830
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 71 cm (wysokość)
      • 92.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO | W SZCZECINIE | Sp. 1080
    • ; Muzeum Pomorza Zachodniego Szczecin
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Wyróżniającym się elementem jest sylweta skalnego zbocza z półokrągło sklepionym prześwitem u dołu, przez który przepływa woda do małej zatoczki po prawej stronie u dołu. Na ukośnym grzbiecie opadającym w prawo postać człowieka jadącego na mule, kapliczka (figura z krzyżem), pod nią siedząca postać, na prawo idący wędrowiec z węzełkiem na plecach. Po prawej, pod wzniosłym zboczem pokrytym roślinnością płaszczyzny, na niej bydło, trzy krowy, koza zwrócona w prawo, przed nimi jeździec na koniu. U dołu obrazu po lewej postać siedzącej kobiety z dzieckiem na kolanach, obok niej siedzący odwrócony tyłem mężczyzna, nieco po lewej siedzący pies. Wzdłuż lewej krawędzi wyniosła sylwetka skały, bądź baszty. Koloryt: ciemne brązy, niebo w barwach zachodu-żółć przechodząca w tony złocisto-pomarańczowe.

Franciszek Ksawery Lampi to malarz pochodzenia włoskiego urodzony w Austrii, gdzie też odbył edukacją artystyczną. Naukę rozpoczął u swojego ojca, słynnego portrecisty Jana Chrzciciela Lampiego, a kontynuował w pracowni Heinricha Fügera i Huberta Maurera w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz najprawdopodobniej też w pracowni Ignace’a Duviviera i Francesco Casanovy. Mieszkał głównie w Polsce. W Warszawie udało mu się osiągnąć pozycję uznanego portrecisty. Podróżował do innych polskich miast w celu poszukiwania zamówień. Malował też sentymentalne krajobrazy ze sztafażem, często sceny pasterskie na tle pejzażu górskiego, urwisk skalnych, pejzaże z elementami ruin. Do takich prac należy obraz ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie zatytułowany Pejzaż fantastyczny z około 1830 roku. Wyróżniającym się elementem przedstawienia jest sylweta skalnego zbocza z półokrągło sklepionym prześwitem u dołu, przez który przepływa woda do małej zatoczki po prawej stronie u dołu. Na ukośnym grzbiecie opadającym w prawo widoczna jest postać człowieka jadąca na mule, a także kapliczka (figura z krzyżem), pod nią zaś jest widoczna siedząca postać, po prawej stronie znajduje się wędrowiec z węzełkiem na plecach. Po prawej stronie zostały również namalowane sylwety bydła (trzy krowy, koza zwrócona w prawo), a przed nimi jeździec na koniu. U dołu obrazu, po lewej stronie, została przedstawiona kobieta z dzieckiem na kolanach, a obok niej siedzący, odwrócony tyłem mężczyzna oraz pies. Wzdłuż lewej krawędzi obrazu sylweta skały lub baszty. Wszystko zostało przedstawione w ciemnej tonacji przy użyciu brązów, niebo ukazane jest w kolorystyce zachodu słońca – żółci przechodzącej w tony złocisto-pomarańczowe. Obraz wpisuje się w stylistykę typową dla estetyki osiemnastowiecznej. Natura przedstawiona jest jako majestatyczna – człowiek jest tylko małym jej elementem. Krajobraz namalowany jest z dalekiej perspektywy. Sceny o charakterze fantastycznym wyrażały romantyczne tęsknoty i fascynacje światem baśniowym, nie są próbami reprezentacji rzeczywistości.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn