• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
ŻABOKLICKI Wacław (1879–1959) (malarz)

Studium pejzażowe znad Oise

  • obraz
Studium pejzażowe znad Oise
638
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • realizm (styl)
  • zabudowa
  • krajobrazy
  • Oise (rzeka)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/494
  • Autor/WytwórcaŻABOKLICKI Wacław (1879–1959) (malarz)
  • TytułStudium pejzażowe znad Oise
  • NazwaPejzaż wiejski
  • Miejsce powstaniaParyż (Europa; Francja; Île-de-France)
  • Czas powstania1912
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałtektura
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 27.5 cm (wysokość)
      • 27 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • Paryż 1912 | W Zaboklicki
    • ; ŻABOKLICKI Wacław (1879–1959)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Ujęty z wysoka krajobraz, w centrum luźna zabudowa z niewysokimi domami. Na pierwszym planie ornament linearny konarów drzew. Za domami drzewa przesłaniające częściowo płaszczyznę dolnego planu.

Wacław Zaboklicki był uczniem Wojciecha Gersona w latach 1897–1899. Studiował także w Monachium i Paryżu. Dużo podróżował, między innymi do Francji w latach 1904–1912. Z ostatniego roku pobytu na ziemi francuskiej pochodzi obraz Studium pejzażowe znad Oise. Podobnie jak w innych pracach również i w tym widoczne są wpływy Władysława Ślewińskiego, który także uczęszczał do warszawskiej Szkoły Rysunkowej im. Wojciecha Gersona.

Studium pejzażowe zostało namalowane w bardzo uproszczonej formie dającej świadectwo, że to nie próby oddania realistycznego przedstawienia stoją za decyzjami twórczymi, lecz chęć ukazania rzeczywistości przekształconej przez doświadczenie i wizję artysty, który operuje kształtem i kolorem. Widok zostały ujęty z wysoka, a na nim ukazane plamy, czasem tworzące bryły geometryczne w kolorystyce stonowanej z dominacją brązów, zieleni i szarości. Zabudowa jest nieregularna, w górnej jej części można dopatrywać się poruszenia formy. Nie jest to studium dążące do stworzenia próby realistycznego przedstawienia, lecz chęć uchwycenia sposobu postrzegania malarza, na które wpływa jego doświadczenie.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn