• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tomaszewski, Marian (1904–1968)

Stworzenie świata (Moja Guernica)

  • obraz
Stworzenie świata (Moja Guernica)
390
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • wojny
  • zwycięstwo
  • Picasso, Pablo (1881–1973)
  • modernizm
  • sceny mitologiczne
  • sceny biblijne
  • zmartwychwstanie (alegoria)
  • postacie > postacie ludzkie
  • sceny wielopostaciowe
  • zwierzęta

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/479
  • Autor/WytwórcaTomaszewski, Marian (1904–1968)
  • TytułStworzenie świata (Moja Guernica)
  • NazwaScena biblijna, scena mitologiczna, scena alegoryczna
  • Miejsce powstaniaSzczecin (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania1948
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałdykta
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • tm.
    • ; Tomaszewski, Marian (1904–1968)
    • 2. Sygnatura:
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Stylizowane przedstawienie figuralne o ciemnym kolorycie z dominującymi brązami i czerniami, z akcentami czerwieni. Obwiedzione białym lub czarnym konturem płaszczyzny wypełnione płasko kolorem. Na pierwszym planie pozioma płaszczyzna, za nią pośrodku jasna postać z odchyloną w tył głową i wzniesioną w górę ręką. U nóg postaci stoi dzban, za nią ciemny prostokąt. Po obu stronach postaci o sylwetkach obwiedzionych konturem i głowach o uogólnionym kształcie. Za prostokątem postaci dwóch rogatych zwierząt ujęte z boku wypełniają kompozycję na całej szerokości.

Urodzony w Moskwie Marian Tomaszewski (1904–1968) rozpoczął naukę w rosyjskim gimnazjum, lecz po rewolucji październikowej przeniósł się z rodzicami do Polski. Matura w Państwowym Seminarium Nauczycielskim Męskim im. Juliusza Słowackiego w Lublinie (1926) umożliwiła przyszłemu malarzowi zatrudnienie w oświacie, z którą związał niemal całe życie zawodowe. Studiując od 1930 do 1934 r. w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Felicjana Szczęsnego Kowarskiego (1890–1948) i Wojciecha Jastrzębowskiego (1930–1963), Tomaszewski utrzymywał się z pracy pozaszkolnego opiekuna środowiskowego. Po uzyskaniu dyplomu w zakresie sztuki uczył rysunku w stołecznych gimnazjach, by w 1939 r. złożyć egzamin państwowy nauczyciela szkół średnich.

W okresie okupacji hitlerowskiej wrócił do Lublina, gdzie otrzymał funkcję instruktora na kursach plastycznych Janiny Miłosiowej (18961983), a później w niemieckiej Szkole Malarsko-Rysunkowej. Równolegle do działalności pedagogicznej Tomaszewski brał udział w podziemnym życiu kulturalnym. Po wyzwoleniu miasta tworzył zręby instytucji z Tymczasowym Zarządem Związku Zawodowego Artystów Plastyków, którego został prezesem.

Doświadczenia lubelskie wpłynęły na powierzenie mu misji organizacji życia artystycznego w Szczecinie, gdzie dotarł we wrześniu 1945 r. W Wojewódzkim Wydziale Kultury i Sztuki pełnił funkcję referenta do spraw plastyki, w lokalnym oddziale ZZAP – wiceprezesa, zakładał Towarzystwo Krzewienia Kultury na Pomorzu Zachodnim i Wolne Studium Sztuk Plastycznych (od 1947 r. Szkoła Sztuk Plastycznych, a od 1948 – Państwowe Ognisko Kultury Plastycznej), którego został kierownikiem.

Wspomnienia wojenne i pionierskie zaangażowanie stały się głównym tematem jego dzieł malarskich, jak w przypadku panneau dekoracyjnego Stworzenie świata (1948). Obraz inspirowany Picassowską Guerniką (1937) przypomina otwarty grobowiec, z którego odradzają się gatunki. Adaptacji antyfaszystowskiej ikony nadano tu ewidentnie życzeniowy charakter, podkreślając aspekt przezwyciężenia zła i odrodzenia ze zniszczeń. Liczne aluzje do konceptu Ziem Odzyskanych jako nowej Arkadii uczyniły z Tomaszewskiego postać ikoniczną dla szczecińskiego środowiska. Mimo powrotu do Warszawy w 1951 r., kontakty towarzyskie i zawodowe łączyły artystę z Pomorzem Zachodnim do końca życia.

Szymon Piotr Kubiak

magazyn