• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Pronaszko Andrzej (1888–1961) (malarz)

Kompozycja formistyczna

  • obraz
Kompozycja formistyczna
616
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • awangarda (sztuka)
  • formizm (styl)
  • geometryzacja

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/461
  • Autor/WytwórcaPronaszko Andrzej (1888–1961) (malarz)
  • TytułKompozycja formistyczna
  • NazwaKompozycja formistyczna
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstaniaokoło 1920
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 90 cm (wysokość)
      • 60 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • DOM AUKCYJNY REMPEX | ul. Karowa 31 | 00-324 Warszawa | tel. (0-22) 836 44 08 | Autor: PRONASZKO ANDRZEJ | Tytuł : Kompozycja formistyczna | Nr ew. 57600/W/191
    • ; Dom Aukcyjny REMPEX
    • 2. Sygnatura:
    • andP
    • ; Pronaszko Andrzej (1888–1961)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Andrzej Pronaszko wraz z bratem Zbigniewem Pronaszką i Tytusem Czyżewskim zapisał się w historii sztuki jako wieszcz sztuki nowoczesnej działający przeciw koryfeuszom malarstwa młodopolskiego, którzy skupieni byli wokół Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (działającego od 1897 roku). Tworzyli oni wystawy Niezależnych w Krakowie w latach 1911, 1912 i 1913, wzorowane na paryskim Salon des Indépendants. Andrzej Pronaszko kształcił się w latach 1909–1910 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Leona Wyczółkowskiego i Stanisława Dębickiego. Na tym swojej edukacji nie skończył, swój warsztat rozwijał w Monachium i Paryżu. W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się obraz Kompozycja formistyczna z ok. 1920 roku, czyli z okresu twórczości Andrzeja Pronaszki, który bywa nazywany formistycznym. Był to czas, w którym jego poszukiwania artystyczne odnosiły się do estetyki kubistycznej. Z momentem odzyskania niepodległości bliska była mu potrzeba szukania nowej formy do wyrażania pierwiastka narodowego. Interesujące nas w tym miejscu płótno to kompozycja geometryczna, w której dominuje kolor czerwony i jego odcienie, a kontrastuje z nimi kolor biały i odcienie beżu. Część elementów tworzących przedstawienie otacza gruby kontur. Kształty geometryczne tworzą syntetyczną martwą naturę. Nie stanowią one reprezentacji rzeczywistości, lecz interpretację przedmiotów. W zgodzie z myślą nowoczesną dzieło nie służy rzeczywistości, nie ma jej utrwalać, ma stanowić autonomiczną całość będącą wynikiem wyobraźni artystycznej twórcy. W szczecińskiej kompozycji można doszukiwać się także wpływów ludowego malarstwa na szkle. To jednocześnie układ, w którym widoczne są zainteresowania możliwościami ujęcia ruchu w przedstawieniach geometrycznych – poszczególne elementy stwarzają poczucie poruszania się względem siebie.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn