• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Podsadecki, Kazimierz (1904–1970) (malarz)

Zachód

  • obraz
Zachód
649
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Ziemie Odzyskane (Polska)
  • pies
  • akty > akty kobiece
  • pole
  • pejzaż wiejski

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/459
  • Autor/WytwórcaPodsadecki, Kazimierz (1904–1970) (malarz)
  • TytułZachód
  • NazwaPejzaż
  • Miejsce powstaniaSzczecin (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania1948
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałtektura
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 30 cm (wysokość)
      • 35 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis, znak odręczny:
    • 39 x 33 | temp. Olejna | "Zachód"
    • ; Podsadecki, Kazimierz (1904–1970)
    • 2. Sygnatura:
    • PodSADECKI | 1948
    • ; Podsadecki, Kazimierz (1904–1970)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja pejzażowa, horyzont na 2/3 wysokości. Nad ogólnie potraktowaną płaszczyzną ziemi zarysy zabudowań miejskich. Na przedplanie, przy prawym brzegu stojąca postać, po lewej schematycznie ujęte zwierzę. Koloryt: przytłumione, zgaszone tony zieleni, szarości, niebieskie akcenty różu.

Nazwisko Kazimierza Podsadeckiego, malarza, rysownika i projektanta graficznego, kojarzone jest powszechnie z heroicznym okresem lewicującej awangardy. Polska historiografia artystyczna chętnie przywołuje zwłaszcza jego międzywojenne dokonania z pogranicza mediów: współpracę w produkcjach teatralnych i zakresu filmu eksperymentalnego. Trwałe miejsce w międzynarodowych, także obcojęzycznych opracowaniach sztuki XX wieku zyskał Podsadecki dzięki fotokolażom i fotomontażom oraz zaangażowaniu w promocję „nowego drukarstwa”. Rzadziej pamięta się, że od drugiej połowy lat trzydziestych artysta, wciąż wykonując komercyjne zlecenia graficzne operujące skrótem myślowym i postkubistycznym językiem formalnym, wracał do malarstwa „klasycznie” już nowoczesnego. Pierwszoplanową rolę zaczęła odgrywać barwa oraz tradycyjne gatunki pejzażu, scen rodzajowych i martwej natury. Zainteresowanie malarstwem kolorystycznym przetrwało drugą wojnę światową i zostało przeniesione przez Podsadeckiego do Szczecina. Artysta zdecydował się na ten krok w końcu 1945 roku, zachęcony nie tylko centralnym propagandowym hasłem „Na Zachodzie ziemie czekają”, ale i układami towarzyskimi. O ile bowiem za urzędniczo-administracyjną organizację w tużpowojennym okresie odpowiadało środowisko poznańskie skupione wokół prezydenta miasta Piotra Zaremby, o tyle kwestie kultury rozstrzygały się w dużej mierze w gabinecie wojewody szczecińskiego, lwowiaka Leonarda Borkowicza, mającego dobre kontakty w Krakowie. Ten aktywny od początku lat trzydziestych komunista nazywany był nie bez przyczyny przyjacielem poetów. Za jego sprawą w najbardziej egzotycznym ośrodku „polskiego Dzikiego Zachodu” osiadło kilku cenionych literatów. Klimat krakowskiej bohemy odżył w szczecińskim Klubie 13 Muz, którego częstym bywalcem był Podsadecki. Do dziś nie rozstrzygnięto sporu, kto wymyślił nazwę tego miejsca spotkań plastyków, pisarzy i dziennikarzy. Wśród pomysłodawców, obok Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, wymienia się także krakowskiego malarza. Jego Zachód (1948), oparty na manierystycznych kontrastach szmaragdowej i turkusowej zieleni oraz różu, jest rówieśnikiem klubu.

Szymon Piotr Kubiak

magazyn